Zomerkampen: Wat neem je mee naar het zomerkamp?

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 20 mei 2022

Voorbereidingsweekend van de zomerkampleiding

Jongeren die in juli de zomerkampen van het bisdom begeleiden, kwamen op 13 en 14 mei bij elkaar in Dordrecht voor teambuilding en inhoudelijke voorbereiding. Enkele jongeren zijn dit jaar voor het eerst kampleiding. Anderen gaan al heel wat jaren mee. Er is een kinderkamp, tienerkamp en jongerenkamp. Alle kampen vinden plaats van 10 tot en met 16 juli.

Op vrijdagavond vertelt Desirée Bühler van het diocesane jongerenpastoraat over het ontstaan van de zomerkampen. Dat is in 2022 precies veertig jaar geleden. Priesterstudenten uit het bisdom Rotterdam organiseerden toen een zomerkamp voor misdienaars. De zomerkampen staan open voor iedereen tussen de 8 en 17 jaar uit de parochies van het bisdom Rotterdam. Deelnemers komen uit het hele bisdom en leren elkaar snel kennen. Waar nodig kunnen deelnemers via de PCI’en van parochies ondersteund worden in de kosten (€ 130 à € 150).

Parochievicaris Sander Verschuur is vertrouwenspersoon voor de zomerkampen. Zijn telefoonnummer staat in de informatie die de deelnemers ontvangen. Hij vertelt op vrijdagavond over de gedragsregels en geeft aan dat deelnemers en leiding hem tijdens de kampen altijd kunnen bellen.

Op zaterdagochtend gaan de jongeren aan de slag met het thema van de zomerkampen: Ik ga op reis en neem mee… “Het inhoudelijke thema is iets waar de hele kampleiding bij betrokken is, naast de diaken of pastoraal werker die meegaat met de kampen”, vertelt Desirée. “Het thema ‘Ik ga op reis en neem mee…’ is ontleend aan het bijbelboek Tobit. Tobit gaat op reis met een opdracht van zijn vader. Die geeft hem allerlei wijze raad, zoals: als je overvloed hebt geef dan overvloedig aalmoezen, heb je weinig wees dan niet bang om van dat weinige nog uit te delen, wees steeds God indachtig en behoed je ervoor zijn geboden te overtreden. Zijn vader zegt ook tegen Tobit dat hij voordat hij op reis gaat een reisgenoot moet zoeken, omdat de reis lang en gevaarlijk kan zijn.”

Desirée: “De spreuken met wijze raad van de vader van Tobit werden op vellen over de vloer verspreid. De jongeren liepen langs de spreuken te lopen, namen ze goed in zich op en kozen er één die hen aansprak om daarover te vertellen. In een goede sfeer werden persoonlijke verhalen en ervaringen gedeeld. Zo verdiepten de jongeren zich in het thema van de kampen.”

Op zaterdag kwam Limarley Kingsale, identiteitsbegeleider en docent levensbeschouwing op het Stanislas College, langs. Hij vertelde over groepsdynamiek, zowel wat betreft het leidingteam als de deelnemers. Daarna werd dat met werkvormen geoefend met het oog op het vormen van een evenwichtige groep. De ochtend werd afgesloten met een gebedsdienst in de H. Antoniuskerk. “We lazen uit het evangelie volgens Lucas, waarin Christus zijn leerlingen uitzendt en de opdracht geeft niets mee te nemen voor onderweg (Lucas 9, 1-5)”, vertelt Desirée. “Bij het thema ‘Ik ga op reis en neem mee…’ denk je al gauw aan het meenemen van materiële zaken maar Tobit krijgt voor zijn reis vooral goede raad mee, zoals Christus zijn leerlingen meegeeft voordat ze op reis gaan.”

Na alle inhoud en toerusting sloot de zaterdag af met een leuke teambuildingsactiviteit in de stad.

Helpt u ook mee?

Uw gift voor de zomerkampen is van harte welkom!

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: