Netwerk van liefde

40-dagencampagne: vespervieringen, sobere maaltijden en vastenwandelingen

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 10 maart 2020

Vastenwandeling (Foto: Jan Maasen)

Vespervieringen, sobere maaltijden en vastenwandelingen in de 40-dagencampagne

De 40-dagencampagne is goed op stoom. Het is de derde week van de campagne en het weekoverzicht telt maar liefst 49 activiteiten in de parochies van het bisdom Rotterdam. Daarin zijn drie clusters te ontdekken: vespervieringen, sobere maaltijden en vastenwandelingen. Je zou deze activiteiten kunnen zien als hedendaagse uitingen van de traditionele praktijken in de Veertigdagentijd van bidden, vasten en aalmoezen geven. Daarbij valt het op dat rooms-katholieken en protestanten elkaar in toenemende mate vinden rond vespervieringen en sobere maaltijden.

Op verschillende plaatsen worden wekelijks oecumenische vespervieringen gehouden in de Veertigdagentijd. Soms gaat daar een gezamenlijke sobere maaltijd aan vooraf. De keuze voor een katholiek of protestants kerkgebouw hangt af van bereikbaarheid, grootte en beschikbaarheid. Nu eens wordt een estafette gehouden langs alle deelnemende kerken, dan weer is men te gast in één kerk of wisselen protestanten en katholieken elkaar af als gastheer. Ook wordt gebruik gemaakt van hongerdoeken. Zo loopt in Ridderkerk de hongerdoek ‘Mens, waar ben je?’ als rode draad door de vieringen in de verschillende kerken.

Foto: Bisdom Rotterdam

Populair zijn de gezamenlijke maaltijden die een variëteit aan namen krijgen: sobere maaltijden, soberheidsmaaltijden, soepmaaltijden, solidariteitsmaaltijden of vastenmaaltijden. Op zeker 19 plaatsen in het bisdom wordt deze week gezamenlijk gegeten, de helft daarvan is in oecumenisch verband. Samen eten sticht gemeenschap, het biedt de mogelijkheid om informatie te geven over de Vastenactie of een ander diaconaal doel en levert daarvoor geld op via een vrijwillige of vastgestelde bijdrage. Deze week vinden maaltijden plaats van Hoogvliet tot Oegstgeest en van Lekkerkerk tot Den Haag.

De vastenwandelingen hebben vaak zowel een bezinnend als een fondsenwervend karakter. Het zijn spirituele wandelingen en sponsortochten in één.

Begin april organiseert Vastenactie voor de tiende keer een driedaagse Pelgrimstocht in Friesland. Dat model heeft plaatselijk navolging gekregen in allerlei vormen. Pastoor Huub Spaan maakt dagelijks een vastenwandeling van een half uur vanuit een van de vier kerken in zijn parochie Pax Christi. Ieder die wil, mag meelopen. Het aantal deelnemers varieert van vijftien tot meer dan zestig, als in Oudewater een van de schoolklassen meeloopt. In zijn vorige parochie O.L. Vrouw van Sion (Midden-Delfland) wordt deze traditie van een dagelijkse vastenwandeling ook nog steeds gehouden.

In de Haagse parochie Maria Sterre der Zee lopen parochianen elke woensdagochtend vanuit een van de parochiekerken. In Vlaardingen is elke zondagmiddag een wandeling, met als trekker de Protestantse Gemeente. In Noordwijk staat deze week op zaterdag 14 maart een duinwandeling op het programma en in Nootdorp op zondagmiddag 15 maart een vastenwandeling. De vastenwandelingen hebben vaak zowel een bezinnend als fondsenwervend karakter. Het zijn spirituele wandelingen en sponsortochten in één.