Netwerk van liefde

Basisscholen doen mee aan Vastenactie

Door: Bisdom woensdag 21 maart 2018

Foto van de Scholentour op de St Franciscusschool in Haarlemmerliede, eerder deze maand.

Scholen zetten zich in voor het project van Vastenactie en hebben soms ook aandacht voor een ander doel, in de Derde Wereld of dichtbij

Ook rooms-katholieke basisscholen geven in de Veertigdagentijd aandacht aan de Vastenactie. Dat doen ze op verschillende manieren. Vaak bestaat er al een jarenlange hechte werkrelatie tussen de parochiële MOV-groep en de lokale scholen. De MOV-groep informeert de school over het project, de leerlingen zamelen geld in via de vastendoosjes en de doosjes worden verzameld tijdens een afsluitende viering in de Goede Week, hetzij op school, hetzij in de parochiekerk. Leden van de MOV-groep en het pastoraal team komen soms ook op school vertellen over het project. Dat gebeurt deze week bijvoorbeeld op de basisscholen De Kleine Wereld in Leimuiden en Kinderarcke in Rijnsaterwoude. Vorige week vond de jaarlijkse vastenlunch plaats voor leerlingen van groep 7 en 8 in de basisschool St. Michael in Hazerswoude-Dorp.

Andere scholen besteden ook inhoudelijk aandacht aan het Vastenactieproject via het lespakket, dat Vastenactie voor deze Veertigdagentijd heeft laten ontwikkelen. Via verhalen worden de kinderen in vijf lessen voorbereid op Pasen en maken ze via Emeldah kennis met het leven van kinderen in een sloppenwijk in Zambia. Sinds enige jaren organiseert Vastenactie ook een Scholentour. In zeker zeven basisscholen in ons bisdom, van Woerden tot Spijkenisse, is de speciaal ontwikkelde musical over het project opgevoerd of zijn er workshops gegeven.

Voor scholen maakte de Vastenactie een video over een dag uit het leven van het meisje Emeldah.

Scholen zetten zich in deze Veertigdagentijd niet alleen in voor het project van Vastenactie. Ze hebben soms ook aandacht voor een ander doel in de Derde Wereld of een diaconaal doel dichtbij. Kinderen van de basisschool De Rozenhorst in Rozenburg verkochten ansichtkaarten van eigen tekeningen ten behoeve van de stichting Luma Helpt in Zuid-Afrika. Met de opbrengst wordt komende zomer een speelplaats bij een school in Maokeng opgeknapt.

Basisscholen in Rotterdam-Kralingen en Prinsenland doen mee aan de actie ‘Kinderen geven aan kinderen’ van de Lambertuskerk. Tijdens de Veertigdagentijd vullen de kinderen een schoenendoos met speelgoed en andere spulletjes voor kinderen, die het minder goed hebben in Rotterdam. Via het Oude Wijkenpastoraat in Rotterdam-Noord en Rotterdam-Zuid worden die gevulde schoenendozen na Pasen verspreid. Vorig jaar werden zo 117 kinderen verblijd. De basisschool De Grote Reis in Rhoon heeft levensmiddelen ingezameld voor de Voedselbank Barendrecht.

Deze activiteiten van basisscholen passen goed in de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’. Het bisdom Rotterdam richt in de Veertigdagentijd (14 februari – 1 april 2018) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht, die dit jaar actie voert voor een armoedebestrijdingsprogramma in Mbala, Zambia. Maar de 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij. Met deze 40-dagencampagne wil het bisdom een bijdrage leveren aan het zichtbaar maken van de Kerk als netwerk van liefde.