Netwerk van liefde

Bezoek van de bisschop aan de zomerkampen

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 14 juli 2022

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Al veertig jaar zomerkampen met grote inzet van vrijwilligers

Dit jaar beleven de zomerkampen van het bisdom Rotterdam hun veertigjarig jubileum. De kampen werden voor het eerst georganiseerd in 1982 door priesterstudenten van het bisdom Rotterdam als misdienaarskampen. Nu worden de kampen georganiseerd door een groep betrokken jonge vrijwilligers in samenwerking met het jongerenpastoraat van het bisdom en diakens van het bisdom. Er is grote continuïteit. Veel jongeren die kampleiding zijn waren daarvoor deelnemer. Op dinsdag 12 juli en woensdag 13 juli bezochten bisschop Van den Hende en Desirée Bühler van het jongerenpastoraat het kinderkamp, tienerkamp en jongerenkamp. En ook het Willibrordkamp van de parochie Maria Sterre der Zee (Den Haag).

De bisschop krijgt deze dagen een mooie indruk van de sfeer op de kampen. De leiding en de deelnemers zetten zich ervoor in om er samen een leuke week van te maken. Het programma is een mix van sport en spel, gebed en diaconale actie, catechese, ontspanning en plezier. Vorig jaar kon de bisschop de kampen niet bezoeken, vanwege de toen geldende coronamaatregelen. Het jaar daarvoor gingen de kampen zelfs niet door, omdat de coronapandemie dat niet toeliet. Gelukkig, zeker ook voor de kinderen die anders niet op vakantie zouden kunnen, is het dit jaar ook weer mogelijk om op kamp te gaan.

Het eerste kamp dat de bisschop bezoekt op dinsdag 12 juli is het kinderkamp in Eefde (omgeving Zutphen). De ongeveer twintig deelnemers en kampleiding brengen de week door op een bosrijke plek. “Ik ga op reis en neem mee” is het thema waar dit kamp en de andere kampen de hele week mee bezig zijn in sport en spel, en in gebed bij de dagopening en -sluiting. Op de dag dat de bisschop er is en mee-eet met de lunch, wordt ook de eucharistie gevierd. Dat gebeurt in de buitenlucht. Net buiten het terrein pauzeren wandelaars even belangstellend om te zien wat er gebeurt. In een korte preek gaat de bisschop in gesprek met de jonge deelnemers. Hij vertelt dat Jezus vaak op reis is om de liefde van God te laten zien in woord en daad. Zijn leerlingen trekken met Hem mee en horen dat ze niet te veel op hun reis mee moeten nemen. De bisschop vraagt wat de kinderen hebben meegenomen naar het kamp. En hij zegt wat het allerbelangrijkste is dat je mee moet nemen: de dingen die Jezus belangrijk vindt. “Dat is niet je grote koffer of tas, maar dat is je hart met daarin de liefde van God. Eigenlijk is je hele leven een reis en is een rugzak met de liefde van God nodig”, aldus de bisschop, die zegt dat de heilige Communie daartoe de kracht geeft. De kinderen hebben de voorbede voorbereid en zingen liedjes uit de kampbundel waarbij iemand van de leiding hen op de gitaar begeleidt.

Die middag bezoekt de bisschop het jongerenkamp in Doesburg (omgeving Arnhem), waar een groep van ongeveer twintig de hele week in een scoutinggebouw verblijft. Vanaf deze locatie zijn er ook activiteiten in de omgeving, sommige als spelactiviteit en andere meer serieus. Zo wordt er in deze week een inzameling gehouden bij supermarkten voor de Voedselbank. Elk kamp heeft zo’n diaconale activiteit. Ook hier is het thema “Ik ga op reis en neem mee” en preekt de bisschop in de eucharistieviering over de bagage die Jezus vraagt om mee te nemen op je reis door het leven: geloof, hoop, liefde. “Met de liefde van God in je hart kun je het verschil maken in woord en daad. Als leerling van Jezus, als je onderweg bent met God, heb je altijd wat te leren en te groeien in alle omstandigheden van je leven. God heeft een plan met je leven en je mag Hem ontmoeten aan het eind. Dan zal Hij vragen: Wat heb je met mijn liefde gedaan? Heb je de hoop bewaard en anderen kunnen bemoedigen? Heb je het geloof bewaard? Je hoeft dat niet alleen te doen. Je mag daarbij ook op elkaar terugvallen in de gemeenschap van de Kerk.”

Net als bij het jongerenkamp zijn er de dag erop bij het tienerkamp verschillende deelnemers die misdienaar zijn in hun parochie. Zij helpen in de eucharistieviering die wordt gevierd in een zaal van het scoutinggebouw. Anderen nemen de rol van lector op zich of lezen de voorbede. Het tienerkamp, met ruim dertig deelnemers en kampleiding, vindt plaats in Nootdorp. Hier draait diaken Jos van Adrichem mee als leiding. Hij is ook lid van het kernteam van de zomerkampen. Na de eucharistieviering is er een gesprek van de tieners met de bisschop. Die hebben hiervoor allerlei vragen voorbereid en stellen ook spontane vragen over de persoon en het werk van de bisschop.

Het Willibrordkamp, dat plaatsvindt in het Brabantse Hoogeloon, wordt georganiseerd door vrijwilligers van de parochie Maria Sterre der Zee voor kinderen met name uit de Haagse Schilderswijk. De twintig deelnemers staan een week lang onder leiding van een groep zeer gemotiveerde vrijwilligers. Het thema van dit kamp zijn de feesten die in de Kerk worden gevierd, zoals de geboorte van Jezus op Kerstmis, de doop van de Heer in de Jordaan, het eerste wonder van Jezus tijdens de bruiloft in Kana, de roeping van de leerlingen, en Pasen. Kinderen helpen de bisschop mee in de eucharistieviering in de open lucht als misdienaar, bij de lezing en de voorbede. En door mee te zingen, begeleid door twee leden van de kampleiding die gitaar spelen.

In 2022 namen in totaal 75 kinderen, tieners en jongeren deel aan de zomerkampen en 23 kampleiders. Helpt u ook mee? Uw gift voor de zomerkampen is van harte welkom! www.bisdomrotterdam.nl/zomerkampen