Netwerk van liefde

Bisschop sluit heilige deur basiliek Schiedam

Door: Bisdom dinsdag 22 november 2016
Foto: Peter van Mulken
In de basiliek van de heilige Liduina en Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans te Schiedam was het hele Heilig Jaar van de Barmhartigheid een heilige deur geopend.
Mgr. Van den Hende sloot op zondag 20 november de heilige deur in het bisdom Rotterdam. Het gehele Heilig Jaar van de Barmhartigheid was een heilige deur geopend in de basiliek van de heilige Liduina en Onze-Lieve-Vrouw van de Rozenkrans te Schiedam. Deze werd geopend op zondag 13 december 2015 bij de start het Jaar van de Barmhartigheid. Daarnaast waren er heilige deuren voor een bepaalde periode: in de bedevaartkerk van Brielle gedurende het bedevaartseizoen (9 juli - 10 september) en in de kerk van de heilige Jeroen in Noordwijk (21 augustus - 4 september).

Barmhartigheid

Mgr. Van den Hende: “Met een plechtige eucharistieviering is definitief het einde van het Heilig Jaar gemarkeerd. In het afgelopen jaar hebben veel groepen parochianen met hun priesters een pelgrimage gemaakt naar Schiedam om samen door de heilige deur te gaan en de eucharistie te vieren. Wekelijks waren er mensen die de stap zetten om in het sacrament van de biecht vergeving van hun zonden te ontvangen, en die de rijke genade van het sacrament van boete en verzoening hebben ervaren. Ook was er gelegenheid om de levende Heer te aanbidden in het heilig sacrament. Op het hoogfeest van Christus Koning heb ik in mijn homilie benadrukt dat ook na de sluiting van het Heilig Jaar de uitnodiging van kracht blijft om in te gaan op Gods barmhartigheid en om ook persoonlijk barmhartig te zijn jegens onze naaste, in woord en daad.”

"Ook na de sluiting van het Heilig Jaar de uitnodiging van kracht blijft om in te gaan op Gods barmhartigheid en om ook persoonlijk barmhartig te zijn jegens onze naaste, in woord en daad.”

In zijn slotwoord bedankte bisschop Van den Hende de groep van trouwe vrijwilligers die in het afgelopen heilig jaar de basiliek van Schiedam gastvrij hebben opengesteld en die van harte de pelgrims hebben ontvangen. In het Jaar van de Barmhartigheid konden gelovigen op speciale extra tijden de kerk door de heilige deur binnengaan. Er waren extra eucharistievieringen en gelegenheid tot eucharistische aanbidding en voor het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening. Het laatste werd door paus Franciscus als sacrament van Gods barmhartigheid nadrukkelijk onder de aandacht gebracht voor het heilig jaar.

‘Laten we samen verder gaan op deze weg’

In Rome sloot de paus de heilige deur van de Sint Pieter op 20 november. Zo eindigde op het Hoogfeest van Christus Koning van het Heelal het Heilig Jaar van de Barmhartigheid. Maar de weg van barmhartigheid gaat verder, benadrukte de paus. “Zoveel pelgrims zijn over de drempel van de heilige deur gegaan, en ver van het rumoer van het dagelijkse nieuws proefden zij de grote goedheid van de Heer. We zijn daarvoor dankbaar. En we brengen in herinnering dat we barmhartigheid hebben ontvangen, opdat we zelf barmhartig kunnen zijn naar anderen. Laten we samen verder gaan op deze weg.” De paus vroeg om de genade om de deuren van verzoening en vergeving niet te sluiten. En hij vroeg om de genade om te weten hoe je voorbij kwaad en meningsverschillen de weg van hoop kunt gaan, waar die maar mogelijk is. “We zijn geroepen om anderen hoop te geven en hen kansen te bieden. Want terwijl nu de heilige deur sluit, blijft de echte deur van barmhartigheid altijd voor ons open: het hart van Christus.”