Netwerk van liefde

Bisschop Van den Hende bezoekt Oekraïense gelovigen in Rijswijk

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 maart 2022

De bisschop spreekt de gelovigen voorafgaand aan hun viering kort toe. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Vrede vraagt om rechtvaardigheid en liefde

Elke zondag komen gelovigen van de Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk samen in Rijswijk in de H. Bonifatiuskerk. Dit gebeurt nu al bijna tien jaar. Ze vieren de eucharistie die wordt gecelebreerd door hun priester Mykola Paliuh. Sinds de oorlog in Oekraïne uitbrak, komen er ook mensen die voor die oorlog op de vlucht zijn geslagen. Bisschop Van den Hende bracht hen een bezoek op zondag 20 maart.

De bisschop spreekt de Oekraïense gelovigen voorafgaand aan hun viering kort toe, waarbij per zin vertaald wordt door priester Paliuh. “Niets kan ons losmaken van de liefde van Christus. Ik bid dat deze liturgie u kracht mag geven”, zegt de bisschop. “En u mag weten dat we in de kerken in het bisdom Rotterdam voor u bidden, voor vrede voor uw volk. Er kan alleen maar vrede zijn als er eerst rechtvaardigheid en liefde is. Moge Jezus dat opnieuw in alle harten wakker maken. God zegene u.”

Priester Paliuh tijdens de homilie. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Onder de gelovigen zijn ook tientallen vluchtelingen die worden opgevangen in de gemeente Hillegom. Zij zijn naar Rijswijk gekomen samen met pastoor Bosma en diaken Osseweijer van de parochie H. Willibrordus.

De vieringen van de Oekraïense Grieks-Katholieke Kerk worden gehouden volgens de byzantijnse liturgie. In de H. Bonifatiuskerk worden daartoe twee grote iconen voor in de kerk op het priesterkoor geplaatst. Aan de linkerzijde een icoon van de Moeder Gods met het Christuskind op de arm. Aan de rechterzijde een icoon van Christus.

Lees ook: