Netwerk van liefde

Bisschop zegent kerststal op basisscholen

Door: Bisdom vrijdag 15 december 2017

Foto: Ramon Mangold

De Advent biedt kansen om als school en parochie samen toe te leven naar Kerstmis

Voorafgaand aan Kerstmis zegende Mgr. Van den Hende een nieuwe kerststal op twee basisscholen. Op vrijdag 8 december zegende de bisschop een kerststal op Basisschool de Bavokring in Rotterdam. De maandag erop was de bisschop te gast op de RK Montessorischool De Schakel in Rotterdam Hoogvliet. De beeldengroepen zijn gemaakt in een Frans klooster. Deze kerstgroepen werden als geschenk van het bisdom aan de twee scholen aangeboden.

Het bezoek van de bisschop valt kort nadat Sinterklaas op de scholen is geweest. In het gesprek van de kinderen en de bisschop gaan daarom veel vragen ook over die collega-bisschop. Mgr. Van den Hende vertelt hoe Sint Nicolaas veel goeds heeft gedaan voor arme mensen. Hij wijst op de mijter, die hij zelf ook heeft, en op de staf die hij in vieringen gebruikt: “Die staf wil zeggen dat de bisschop een herder is. Niet dat mensen schapen zijn, maar zoals schapen de stem van hun herder herkennen, luisteren mensen in de kerk naar de stem van God.”

Basisschool de Bavokring heeft de beelden van de kerstgroep vooraan in de gymzaal uitgestald. Alle leerlingen en ook de groepen van de peuteropvang zijn aanwezig. Een aantal ouders is gebleven om de bijzondere bijeenkomst bij te wonen. De bisschop vertelt, dat je door deze beelden kunt navertellen en uitleggen wat er tweeduizend jaar geleden is gebeurd: Jezus is naar de wereld gekomen met zijn licht en zijn liefde. De bisschop vertelt het kerstverhaal. De kinderen laten merken dat ze goed op de hoogte zijn.

“Vertel aan je klas wat je hebt gezien en gehoord.”

Daarna volgt de zegening van de beelden bij de kerststal in de hal. Uit elke groep zijn leerlingen bij de zegening aanwezig. In groepjes van twee brengen zij de beelden naar de stal, die door de conciërge is gemaakt. Bij de stal herinnert adjunct-directeur Carla Kor-Matze hen eraan, dat zij afgevaardigd zijn: “Ga straks aan je klas vertellen wat je hebt gezien en gehoord. En neem later deze week klasgenoten mee naar de stal en vertel het verhaal bij de beelden.” De bisschop legt uit wat zegenen is: “We vragen aan God of Hij voor ons wil zorgen en dat Hij ons helpt om te blijven denken aan Jezus, zodat we kunnen leren van zijn liefde en vrede.” Daarna zegent de bisschop de stal.

Ook op de RK Montessorischool De Schakel staat de kerstgroep in de hal. Daar vertelt Mgr. Van den Hende het kerstverhaal voor alle leerlingen en leerkrachten van de school. De bisschop besprenkelt de beelden met water en bidt dat deze beelden altijd op deze school mogen blijven, zodat de kinderen ieder jaar opnieuw met Kerstmis het verhaal uit het evangelie horen van de geboorte van Jezus, de Zoon van God. Hij slaat het kruisteken en dankt God voor de blijde boodschap, die de engel aan de herders heeft gegeven: dat Jezus is geboren. “Ik bid dat we van de liefde van God mogen leren, dat we aan Jezus, Gods mens geworden Zoon, blijven denken en van Hem leren wat liefde en vriendschap is. Dat we oog hebben voor elkaar en dat we elkaar mogen steunen als dat nodig is, in Jezus’ Naam.” Na het bidden van het Onze Vader, zingen de kinderen een Adventslied dat deze hele periode met hen meegaat.

Juist op maandag 11 december start ook de Week van het Katholiek Onderwijs (11-15 december). “De Advent is een sterke tijd die kansen biedt om als school en parochie samen toe te leven naar Kerstmis”, vertelt bisschoppelijk gedelegeerde voor het onderwijs, Liesbeth Stalmeier, die de bisschop vergezelt op zijn bezoek. “De kerstviering van de school wordt vaak in samenwerking met de parochie in de kerk gehouden. Ook gaan scholen voor een rondleiding naar de kerk, met de kerststal als trekpleister. De beelden spreken de kinderen aan en maken het kerstverhaal aanschouwelijk. Daarom werkt een kerststal in de school zelf ook zo goed, vooral als hij meteen na Sinterklaas op een centrale plaats wordt neergezet.” Om dit te stimuleren is er ter gelegenheid van de Week van het Katholiek Onderwijs lesmateriaal voor het basisonderwijs ontwikkeld over de figuren van de kerststal (zie www.nksr.nl of www.vastenactie.nl). “Samen toeleven naar Kerstmis werkt verbindend en kan in het licht van de katholieke identiteit een impuls geven aan het leven van de school.”