Netwerk van liefde

Bisschoppen in Europa bidden om een einde aan de oorlog

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 18 maart 2022

De Europese bisschoppen bidden om vrede en voor slachtoffers van de coronapandemie

Op vrijdag 25 maart sluiten de Nederlandse bisschoppen aan bij de gebedsestafette van bisschoppen die door heel Europa gaat. De estafette startte op Aswoensdag 2 maart in Albanië en wordt op 14 april in Hongarije afgesloten. Het is een initiatief van de vergadering van Europese bisschoppenconferenties (CCEE).

De voorzitters van de bisschoppenconferenties in Europa zullen op opeenvolgende dagen de eucharistie vieren voor de vrede en voor al degenen die zijn overleden door oorlog. Sinds 24 februari, toen de Russische Federatie Oekraïne binnenviel, is er oorlog op het Europese continent. De bisschoppen sluiten zich aan bij de herhaalde en dringende oproep van paus Franciscus om een eind te maken aan die oorlog en te werken aan vrede.

Ook in 2021 werd deze gebedsestafette in de Veertigdagentijd gehouden door de Europese bisschoppen. Toen werd gebeden voor degenen die overleden aan corona. Nu wordt daar het gebed voor de slachtoffers van oorlog aan toegevoegd. En ook nu is de speciale intentie van de gebedsestafette voor degenen die zijn overleden aan het coronavirus en voor al degenen die er nog steeds onder lijden. De Europese bisschoppen willen de nabijheid van de Kerk uitdrukken, oproepen tot een einde aan de pandemie en tijdens de heilige Mis de vele slachtoffers van de pandemie herdenken.

Het gezamenlijke initiatief van de Europese bisschoppen wil een teken van eenheid en hoop zijn voor het hele continent. De Nederlandse bisschoppenconferentie kreeg vrijdag 25 maart toebedeeld. Op 25 en 26 maart vinden ook de “24 uur voor de Heer” plaats. Zo zal op meerdere momenten tijdens de “24 uur voor de Heer” in de nabijheid van het heilig Sacrament gebeden worden voor de genoemde intenties.

Bovendien zal paus Franciscus op vrijdag 25 maart Rusland en Oekraïne toewijden aan onbevlekt hart van Maria. Daarmee plaatst de paus Rusland en Oekraïne onder haar bescherming. De paus zal dit doen tijdens een viering om 17.00 uur in de Sint Pieter in Rome. Op dezelfde dag zal ook gebeuren in het heiligdom van Fatima door kardinaal Krajewski op verzoek van de paus. Het is in Fatima dat Maria bij haar verschijning op 13 juli 1917 (tijdens de Eerste Wereldoorlog) vroeg om de toewijding van Rusland aan haar onbevlekt hart.

Op 31 oktober 1942 (tijdens de Tweede Wereldoorlog) heeft paus Pius XII de hele wereld aan het onbevlekt hart van Maria toegewijd en later op 7 juli 1952 specifiek de Russische volken. Tijdens het Tweede Vaticaans Concilie vernieuwde paus Paulus VI de toewijding van Rusland (21 november 1964) en tijdens de viering met Pinksteren (17 juni 1981) vond de toewijding plaats door paus Johannes Paulus II. In de Oekraïnse Grieks-Katholieke Kerk zijn er toewijdingen aan Maria geweest in 1995 en 2016.

De katholieke bisschoppen in Oekraïne en in Rusland zijn dankbaar voor het initiatief van paus Franciscus. In een reactie zeggen Russische bisschoppen: “We willen tot Maria met haar hemelse macht bidden dat het bloedvergieten mag stoppen, zo snel als het kan.” De bisschoppen in Oekraïne hebben de gelovigen opgeroepen om voorafgaand aan de toewijding een noveen te houden vanaf 17 maart en zeggen: “We hopen en geloven dat deze toewijding ons vrede zal brengen en dat de oorlog snel zal eindigen.”

Lees verder op Vatican News (Engels):