Netwerk van liefde

DCI steunt Vakantiebank Delft

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 04 juli 2023

Foto: Carlos Magno via Unsplash

Vakantiebank Delft is een activiteit van het RK Stadsdiaconaat Delft e.o.

Op 20 juni bood bisschop Van den Hende de leden van de DCI (Diocesane Caritas Instelling) een exemplaar aan van het DOCAT Werkboek over de sociale leer van de Kerk. De bisschop benadrukte het belang van persoonlijke en gezamenlijke inzet voor de naaste, vanuit ons geloof in Christus en zijn liefde. De DCI ondersteunt diaconale projecten en initiatieven in het bisdom Rotterdam. Een van die projecten is Vakantiebank Delft, een actueel project gezien de zomerperiode.

Vakantiebank Delft is een activiteit van het RK Stadsdiaconaat Delft e.o. Diaken Melchior Kerklaan is voorzitter van het RK Stadsdiaconaat. “Het RK Stadsdiaconaat helpt mensen in Delft en omstreken die een steuntje in de rug kunnen gebruiken”, zegt hij. “Er zijn maandelijkse vieringen met aansluitend een maaltijd, een non-foodbank die mensen helpt met spullen en de Vakantiebank.” Veronique Korpel is lid van een kernteam van drie mensen dat de Vakantiebank coördineert. “De diaconie is een fijne manier om mijn geloof letterlijk handen en voeten te geven”, vindt ze. “Het is praktisch bezig zijn, in dienst van God dingen doen voor een ander. Voor mij is diaconie bidden met je handen.”

Samen vertellen zij hoe het stadsdiaconaat in de zomer vakanties mogelijk maakt en door het jaar heen verschillende uitstapjes. “We organiseren allerlei dagjes uit en korte vakanties voor mensen die dat zelf niet kunnen betalen”, vertelt Veronique. “Onze vakantiegangers komen over het algemeen bij ons via de Voedselbank. Half juli is er bijvoorbeeld een vakantie naar Duinrell voor vijf gezinnen. We hebben hele korte lijnen met de Voedselbank. Omdat de Voedselbank Delft voor de regio werkt, zijn er ook mensen van buiten Delft. Aan het begin van het jaar vragen we altijd of we bij een vergadering mogen zijn van de financieel adviseurs van de Voedselbank. We vragen dan of zij gezinnen willen aanmelden. Zo weten we dat onze hulp goed terecht komt.”

“Het is aan ons om de liefde die we op zondag in de kerk ontvangen door te geven en verder te brengen.”

“Bij de dagjes uit zijn het ook mensen uit de Jessehof, het interkerkelijke inloophuis in Delft. En dan staan we vaak met een aanmeldformulier bij de uitdeelpunten van de Voedselbank”, vervolgt ze. “Zo zijn we met twee dubbeldekkers en een bus een dagje naar recreatiepark Plaswijck in Rotterdam geweest. Plaswijckpark is een kleinschalig attractiepark voor ouders met kleine kinderen. We regelen dan de kaartjes, het vervoer, een lunchbon zodat iedereen iets te eten heeft. We waren met 200 mensen uit Delft en 35 mensen uit Pijnacker in Nootdorp. Je ziet de mensen ’s morgens bij de bus al vrolijk aankomen. Het is een dagje weg met het hele gezin, een mogelijkheid die ze anders niet hebben om er eens even lekker uit te zijn. Je zou kunnen zeggen: we worden betaald in natura, want we krijgen altijd heel veel vrolijke gezichten en blije mensen.” Melchior Kerklaan vult aan: “Mensen genieten er echt van. Zelf komen ze er niet toe om iets als een uitstapje te organiseren, als ze het al kunnen betalen.”

“Het is aan ons om de liefde die we op zondag in de kerk ontvangen door te geven en verder te brengen”, zegt de diaken. “De Vakantiebank is een van de manieren waarop we dat proberen te doen. Elk jaar houden we een collecte in de parochie: geef ze de vijf. Daar wordt altijd enthousiast aan meegedaan, onder meer door parochianen in Den Hoorn en Schipluiden. Laatst is er ook een actie gehouden voor de Vakantiebank op scholen, bijvoorbeeld op het Stanislascollege in Delft. Zo kunnen mensen meehelpen met een bijdrage en ze zien dat de Kerk mensen helpt.”

“Er zijn verschillende fondsen die het RK Stadsdiaconaat steunen”, zegt hij. “En we spreken ook mensen in onze parochie aan, omdat het bij ons geloof hoort dat we wat over hebben voor een ander. Maar we merken ook: alles wordt duurder en we moeten het wel rond zien te krijgen. Dat was ook dit jaar weer een uitdaging en mede dankzij de DCI is het gelukt om de begroting dekkend te krijgen. Dus dat was heel fijn.”