Netwerk van liefde

DiaconAction: Jongeren groeien in geloof door een daad van liefde

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 november 2019

Jongeren die meedoen, ontvangen het DiaconAction-speldje. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Een diaconale actie bedenken en doen

Jongerenwerker Désirée Bühler nodigt jongeren in het bisdom Rotterdam uit om met elkaar een diaconale actie te bedenken en te doen tijdens DiaconAction in de maanden november en december van dit jaar. Bij dit initiatief ontmoeten jongeren, mensen die in een heel andere situatie leven dan zij. Dat is voor beide een positieve ervaring.

“Tijdens de jongerensynode gaven jongeren aan dat zij in de Kerk graag samen ontdekkend willen groeien in geloof. DiaconAction is daar een geweldige kans voor”, zegt Désirée Bühler. “Jongeren doen graag iets voor een ander. Op school zijn ze veel bezig met leren, maar jongeren zijn ook doeners. Bij DiaconAction groeien ze in hun geloof door een daad van liefde te doen voor een ander.”

DiaconAction laat zien: er zijn groepen in onze samenleving, die we niet mogen vergeten.

Zelf is Désirée betrokken bij de vormselgroep van de Bernadetteparochie waarmee ze adventskransen gaat maken voor ouderen: “De jongeren maken de adventskransen en brengen die zelf bij de ouderen. Zo ontstaat er een ontmoeting waarbij jongeren en ouderen in elkaars leefwereld treden. Als een jongere zegt dat hij of zij van de Kerk is, vertellen ouderen vaak spontaan over hun ervaringen. Dat levert bijzondere gesprekken op.”

Dat er bij DiaconAction liefdevolle aandacht is voor een ‘vergeten groep’ vindt Désirée belangrijk: “Als christenen mogen we deze mensen niet vergeten. Denk bijvoorbeeld aan eenzame ouderen, kinderen die in armoede leven, dak- en thuislozen, of jongeren met een geestelijke beperking. DiaconAction helpt jongeren die meedoen aan de actie, om zich bewust te worden dat er groepen zijn in onze samenleving, die we niet mogen vergeten.”

Doe ook mee

Wil je meedoen met DiaconAction? Bedenk dan samen met jongeren in je parochie of op school, met de M25-groep, het jongerenkoor of vormselgroep een diaconale activiteit en kom in actie.

Er zijn verschillende voorbeelden van acties die jongeren eerder organiseerden. Je kunt denken aan: een high tea voor eenzame ouderen in een verzorgingshuis, een Sinterklaasviering voor kinderen van de Voedselbank, een kerstdiner voor dak- en thuislozen of adventskransen of kerstkaarten voor eenzame personen. Ook een spelmiddag in een gezinsvervangend tehuis of wijkcentrum kan. Allemaal ideeën om je persoonlijke betrokkenheid en liefdevolle aandacht aan je naaste te laten zien en voelen.

Alle deelnemers ontvangen een speldje als aandenken aan DiaconAction. Als je met een groep deelneemt, stuur dan een e-mail naar Monique Meeussen om de speldjes te ontvangen, via het e-mailadres m.meeussen@bisdomrotterdam.nl