Netwerk van liefde

Diocesane caritas steunde in 2022 weer meer projecten

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 06 mei 2023

Foto: Kelly Sikkema via Unsplash

Ondersteuning van concrete diaconale projecten en activiteiten

PCI-besturen hebben het jaarverslag ontvangen van de Diocesane Caritas Instelling (DCI). “De verwachting was dat het aantal ondersteuningsaanvragen aan de DCI in 2022 zou groeien”, schrijft diaken Jos van Adrichem, voorzitter van de DCI, in het voorwoord bij het jaarverslag. “Aan die verwachting is zeker voldaan.”

“In de loop van 2022 was aan het aantal aanvragen duidelijk te merken dat, na twee ‘coronajaren’, de eerder bestaande en structurele diaconale projecten weer volop op gang waren gekomen. Niet dat er tijdens de lockdownperiode niets is gebeurd. Vele diaconale vrijwilligers hebben zich gedurende die periode op velerlei wijzen voor de medemens ingezet”, aldus diaken Van Adrichem, die daarvoor respect en waardering uitspreekt.

“Het is natuurlijk geen goede ontwikkeling dat in Nederland het caritaswerk steeds noodzakelijker wordt”, vervolgt hij. “Maar dat er mooie initiatieven voor caritasprojecten worden genomen, zoveel vrijwilligers daar belangeloos aan meewerken, en de DCI ze financieel kan ondersteunen, daar kunnen we blij en dankbaar om zijn.”

Naast financiële ondersteuning van concrete diaconale projecten en activiteiten, wil de DCI ook graag op andere manieren een rol spelen binnen het taakveld ‘dienen’. Het taakveld dienen is een wezenlijk onderdeel van de drievoudige opdracht van de Kerk: 1) verkondiging van Christus, het Woord van God, 2) de viering van de sacramenten, 3) het dienstwerk van de liefde. Jos van Adrichem: “In 2022 is dat onder andere gedaan door het mede mogelijk maken van de Nederlandse vertaling van de DOCAT en het bijbehorende Werkboek. Daarmee kunnen vooral jongeren bij parochies meer vertrouwd worden gemaakt met de katholieke sociale leer en hopelijk gemotiveerd raken om diaconaal actief te worden.”

Door het mee organiseren van de uitreiking van de Elisabethcertificaten en de financiering van de diaconale kalender in het bisdom heeft de DCI bij willen dragen aan een impuls voor de diaconale activiteit bij de parochies. En ook door het doorgeleiden van het Armoedeonderzoek naar PCI- en parochiebesturen.

“Het is de hoop en wens van de DCI dat de impulsen leiden tot nog meer kloppende diaconale harten bij parochianen en bij mensen buiten de parochies die voor het liefdewerk van de Kerk open staan”, aldus de voorzitter van de DCI. “Dan zullen we gezamenlijk meer en meer in staat zijn om onze medemens, vooral de meeste kwetsbare, de liefde van God te doen ervaren.”