Netwerk van liefde

Elisabethcertificaat voor twintig diaconale activiteiten

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 01 december 2022

Solidariteitsband ‘Eén voor Oekraïne’ (Palliam, Noordwijk) was een van de ontvangers van een Elisabethcertificaat. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Bisschop Van den Hende en diaken Jos van Adrichem reiken Elisabethcertificaten en nieuwe diaconale kalender uit

Op zaterdag 26 november werd in de Caeciliakerk in Rotterdam een Elisabethcertificaat uitgereikt aan twintig diaconale activiteiten. Inhoudelijk werd aangesloten bij de driejarige campagne “Together We" van de internationale koepel van caritasorganisaties (Caritas Internationalis) die zich richt op de zorg voor de aarde en de armen.

Diaken Jos van Adrichem heet op deze dag iedereen welkom. De voorzitter van de Diocesane Caritas Instelling (DCI) vertelt over de DOCAT, die op initiatief van bisschop Van den Hende is vertaald en in het Nederlands is verschenen. “DOCAT is een samentrekking van ‘doen’ en ‘catechese’. In het voorwoord van de DOCAT zegt paus Franciscus dat je het kunt zien als een soort ‘gebruiksaanwijzing’ die ons helpt om in het licht van het geloof onszelf te veranderen, dan onze omgeving en tenslotte de gehele wereld met behulp van een integrale ecologie”, zegt hij. Daarna geeft hij het woord aan de bisschop om te spreken over de katholieke sociale leer als basis voor diaconaal handelen.

Foto: Bisdom Rotterdam

“Katholiek sociaal denken is denken over de samenleving vanuit het licht van het evangelie”, zegt de bisschop. Hij wijst op bijbelse bronnen, waaronder de werken van barmhartigheid in Matteüs 25 en het gebod om je naaste lief te hebben als jezelf (cf Matteüs 22, 37-40). De bisschop vertelt over diaconale heiligen, zoals Elisabeth van Thüringen (1207-1231) waar het Elisabethcertificaat naar is vernoemd. Zij was van adel en hielp tegen de zin van haar familie heel persoonlijk de armen met brood en verpleging. De sociale leer van de Kerk is de verzameling kerkelijke teksten, van ‘Rerum novarum’ van paus Leo XII tot en met de teksten van paus Franciscus, die gaan over hoe caritas en diaconie steeds opnieuw vertaald moeten worden naar concrete omstandigheden en die spreken van “sociale vriendschap” en “een beschaving van liefde”.

“Die ‘beschaving van liefde’ gaat over alle dingen die vanuit het evangelie belangrijk zijn en die we concreet kunnen doen voor anderen. We mogen die samen opbouwen door de liefde te bevorderen in het licht van het evangelie, gebaseerd op de waardigheid en de vrijheid van de menselijke persoon, in samenwerking en met solidariteit”, zegt de bisschop. “Veel mensen kennen de sociale leer van de Kerk niet en zijn verbaasd als ze erover horen. Maar ons geloof in de liefde van God, in sociale vriendschap en de beschaving van liefde, is ons ‘kapitaal’ waarmee we vanuit de zending die we van de Heer hebben ontvangen bouwen aan het koninkrijk van God.”

“Veel mensen kennen de sociale leer van de Kerk niet en zijn verbaasd als ze erover horen”, zegt de bisschop op deze dag. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Na de inleiding is er gelegenheid om vragen te stellen en de daaropvolgende pauze wordt druk gebruikt voor onderling gesprek en ontmoeting. Vervolgens worden drie projecten naar voren uitgenodigd om meer over hun activiteit te vertellen in een vraaggesprek met diaken Van Adrichem. Dit zijn de projecten “Groene Kerk” uit Boskoop, “African Catholic Community Prayer Group” uit Den Haag en “Nacht van de Vluchteling” een activiteit van Jongerenkoor JOKO uit Krimpen aan den IJssel.

In deze getuigenissen gaat het over de inspiratie van paus Franciscus’ encycliek Laudato si’ en hoe je daar heel praktisch mee aan de slag kunt als parochie: “We hebben niet alleen de rode draad van de liefde van de sociale leer van de Kerk, maar ook een groene draad van zorg voor de schepping.” Het gaat over samen bidden en samen heel concreet helpen, “want niemand kan alleen geloven en niemand kan alleen liefhebben.” En het gaat over wandelen om geld op te halen voor vluchtelingen: een ‘kerkenpad’ langs alle geloofsgemeenschappen in de parochie.

Getuigenis van de African Catholic Community Prayer Group uit Den Haag. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Tot slot worden de twintig projecten één voor één uitgenodigd om van de bisschop een Elisabethcertificaat in ontvangst te nemen en van diaken Van Adrichem een diaconale kalender 2023-2024. De ochtend wordt afgesloten met een gebedsviering met Taizé liederen, een gezamenlijke lunch die is klaargemaakt door vrijwilligers van kookgroep ‘De Luifel’ van de parochie in Den Haag De Vier Evangelisten, en voor wie wil een fotomoment.

Klik op de foto voor ene vergroting en op de pijltjes om te bladeren.

Elisabethcertificaat 2022

Het Elisabethcertificaat werd uitgereikt aan initiatieven van parochies of instellingen, die op een of andere manier werken aan: het bevorderen van sociale vriendschap en een cultuur van de ontmoeting, zorg voor de schepping en een integrale ecologie, of de samenhang tussen de zorg voor de aarde en de zorg voor de armen met het oog op een beschaving van liefde.

Dit zijn de twintig projecten of activiteiten die een Elisabethcertificaat ontvingen.

1. African Catholic Community, Den Haag, Prayer Group, Outreach through Prayers and Charity
  2. Cluster Parochie O.L. Vrouw van Sion, Den Hoorn, OL Vrouw van Sion, Doe mee met A & C
  3. Cluster Parochie Sint Ursula, Delft, RKSD, Maandelijkse maaltijdvieringen
  4. Palliam, Noordwijk, De solidariteitsband ‘Eén voor Oekraïne’