Netwerk van liefde

Kaartenactie DiaconAction: ‘We zijn u niet vergeten! Houd vol!’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 14 december 2020

DiaconAction in coronatijd

In november en december zetten jongeren zich jaarlijks in voor DiaconAction. Om ook dit jaar een diaconale actie te doen die coronaproof is, stelde het bisdom Rotterdam kaarten beschikbaar voor jongeren om te schrijven aan onder meer ouderen, zieken of gevangenen. In parochiefederatie Clara en Franciscus in het Groene Hart deden de vormelingen mee en schreven ieder acht kaarten voor oudere parochianen die aan huis gekluisterd zijn in deze tijd.

“Met DiaconAction willen we graag de generaties met elkaar verbinden”, vertelt pastoraal werker Heleen van de Reep die de kaartenactie begeleidt in het Groene Hart. “Normaal zijn er bijeenkomsten rond de eerste heilige communie of het vormsel waarbij parochianen van verschillende generaties elkaar ontmoeten. Door corona gaan die bijeenkomsten niet door. In de aanloop naar het vormsel doen vormelingen vaak klussen in de parochie en ook was dit jaar niet mogelijk. Toen ik zag dat deze kaartenactie er was vanuit het bisdom zag ik een kans om coronaproof de vormelingen een actie laten doen én de generaties te verbinden.”

Heleen merkt dat niet alleen de ouderen in de parochie het zwaar hebben in deze coronatijd, maar ook de jongeren. “Sport valt weg en vrienden zien de jongeren ook weinig. Van vrijwilligers in de parochie kreeg ik adressen van eenzame ouderen en ik heb per vormeling gekeken naar adressen bij hem of haar in de buurt. Om de jongeren op weg te helpen heb ik ook een voorbeeldtekstje gemaakt en heb hen gevraagd hun eigen adres op de kaart erbij te zetten, zodat de ouderen eventueel iets terug kunnen sturen.”

De reacties zijn tot nu toe erg positief. Vormeling Meike zegt over de kaartenactie: “Ik heb de kaarten zelf geschreven en rondgedeeld. Ik heb er ook een in de brievenbus gedaan bij een mevrouw waarvan haar man pasgeleden is overleden. Deze man en vrouw zwaaiden altijd naar alle kinderen die langs kwamen lopen of fietsen. Hopelijk blijft deze mevrouw, nu ze alleen is, dat ook doen. Ik blijf zeker naar haar zwaaien!”

Vormeling Jaimy schrijft op de kaart: “Via deze weg willen we u laten weten: We zijn u niet vergeten! Houd vol! En wensen u toch, ondanks alles, fijne feestdagen toe.” Op 21 november ontvingen de vormelingen in de parochiefederatie Clara en Franciscus het vormsel. Heleen: “De jongeren ontvingen toen felicitaties en cadeautjes. Het is mooi dat zij op hun beurt weer een cadeautje aan anderen kunnen geven die het in deze tijd extra nodig hebben. Zo bouwen we aan een brug tussen de generaties.”

Veel jongerengroepen in het bisdom deden mee. Ook werd de kaart door parochies verspreid vanwege Kerstmis in coronatijd. In totaal gaat het om maar liefst 11.000 kaarten.