Netwerk van liefde

Door: Bisdom Rotterdam maandag 21 december 2020

Foto: Ramon Mangold

Bisschop en rector roepen op om Centrum Vronesteyn te steunen

“Help de blijde boodschap verspreiden.” Die oproep doet bisschop Van den Hende vanwege de kerstactie van Vronesteyn, het centrum voor de priesteropleiding en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. De bisschop vraagt om steun voor de priester- en diakenopleiding. “Het jaar 2020 werd erg bepaald door het coronavirus”, aldus de bisschop. “Op Roepingenzondag 3 mei waren er zelfs geen publieke vieringen in onze kerken. Daardoor was er minder aandacht voor Roepingenzondag en was er geen speciale collecte voor Vronesteyn. Uw hulp voor de priester- en diakenopleiding is daarom zeer welkom.”

De oproep van de bisschop gaat vergezeld van een folder van Vronesteyn. Daarin schrijft rector Walter Broeders over roepingenpastoraat “opdat de Heer gevonden wordt, mensen zijn roepstem horen en daaraan gehoor durven te geven.” De rector richt zich ook specifiek tot mannen die nadenken over de vraag of God ze roept tot het priesterschap of diaconaat: “Vraag je af wat God met jouw leven wil, geef je leven en je toekomst, wie je bent en wat je doet over aan Hem en laat Hem erover beschikken. Vertrouw op Hem om uiteindelijk te kunnen zeggen: ‘Hier ben ik Heer!’ Die weg gaat niemand alleen, maar gaan wij samen in gebed en dienstbaarheid.”

“Er wordt nogal vaak gedacht tegenwoordig dat het raar is om roeping te hebben”, zegt priesterstudent Benno van Croesdijk. “Mensen begrijpen het niet meer zo goed en vragen: waarom wil je nou priester worden, dat is toch niet meer van deze tijd?” Maar je mag erop vertrouwen zegt hij “dat wanneer je antwoordt op Gods roepstem, je ook altijd verder wordt geholpen en steeds weer opnieuw bevestigd wordt in je roeping. Je mag vertrouwen op je roeping en daarmee mag je verder gaan.”

“Geïnspireerd door hun verkondiging kunt u ook zelf het Woord van God uitdragen in woord en daad.”

“We mogen ons met Kerstmis laten inspireren door het themajaar dat we in het bisdom vieren”, schrijft de bisschop in zijn brief. Op initiatief van paus Franciscus werd op 26 januari voor het eerst een Zondag van het Woord van God gehouden. In het bisdom Rotterdam werd heel 2020 uitgeroepen tot Jaar van het Woord van God. Bisschop Van den Hende: “Het is voor ons geloofsleven belangrijk om aandacht te hebben voor het Woord van God: het geschreven Woord (de Bijbel) en het mens-geworden Woord: Jezus Christus. Iedere christen heeft de voeding van en de ontmoeting met het Woord van God nodig.”

“Bijzonder in de liturgie krijgt het Woord van God aandacht en ruimte. Op zondag horen we drie schriftlezingen. In de eucharistie zijn het de priester of de diaken die het evangelie voorlezen en daarna het Woord van God verkondigen door het uit te leggen in de preek. Ook in de toekomst hebben wij als Kerk de uitleg en de verkondiging van het Woord van God nodig. In de priester- en diakenopleiding wordt veel aandacht besteed aan de studie van de Heilige Schrift om uiteindelijk de blijde boodschap te verspreiden in onze parochies. Op deze manier komen veel parochianen in aanraking met het Woord van God.”

“Dank voor uw steun aan onze priester- en diakenopleiding Vronesteyn. Zo helpt u mee dat er in ons bisdom nieuwe priesters en diakens komen die de blijde boodschap verspreiden. Geïnspireerd door hun verkondiging kunt u ook zelf het Woord van God uitdragen in woord en daad”, aldus de bisschop.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: