Netwerk van liefde

Nieuw: rkkerkcaritas.nl

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam donderdag 30 november 2023

Foto: Rkkerkcaritas.nl

Caritas krijgt vaste plek op website rkkerk.nl

Rkkerk.nl, de website van de Rooms-Katholieke Kerk, lanceert een nieuw online platform voor Caritas. De website brengt nieuws, verdieping en contactmogelijkheden op het gebied van caritas op één plek samen. Het webdeel voor caritas is rechtstreeks bereikbaar via rkkerkcaritas.nl.

“Caritas is een dienst van naastenliefde: concrete hulp bieden bij noden en behoeften en opkomen voor de rechten van mensen”, vermeldt de nieuwe site. De homepage verwijst naar de werken van barmhartigheid (Matteüs 25) en geeft aan: “Jezus vertelt hoe de zorg voor een kwetsbare medemens rechtstreeks een dienst aan Hem is.”

Rkkerkcaritas.nl geeft nieuws, informatie en concrete hulpmiddelen waarmee parochies en caritasinstellingen aan de slag kunnen. Verder zijn onder de knop ‘Verdieping’ pauselijke documenten te vinden en een korte uitleg over de sociale leer van de Kerk.

“De oproep aan christenen om op te komen voor alle kwetsbaren in de samenleving wordt uitgewerkt in de katholieke sociale leer. Dit is een verzameling principes en richtlijnen die de Kerk heeft ontwikkeld om te helpen bij het vormen van een rechtvaardige en liefdevolle samenleving. De katholieke sociale leer benadrukt de waardigheid van ieder mens als beeld van God en onderstreept de noodzaak van het bevorderen van het algemeen welzijn”, aldus de site die daarbij ook verwijst naar docat.nl.

“Caritas is er op meerdere niveaus”, legt de website uit. “In elke parochie is er een Parochiële Caritas Instelling: PCI genaamd. Bisdommen hebben een Diocesane Caritas Instelling (DCI) en/of een dienstverlener voor de caritas. Landelijk is er een caritas overleg, namelijk Officium Caritatis (OC). Caritas Internationalis werkt in vele landen van de wereld.”

De site is een initiatief van het Officium Caritatis, het landelijke adviesorgaan van de Nederlandse bisschoppenconferentie waar alle bisdommen in vertegenwoordigd zijn.