Netwerk van liefde

Video: Hoe ontdek je dat God je roept tot diaken?

Door: Bisdom Rotterdam maandag 07 september 2020

Ed Doe en Melchior Kerklaan (beeld uit de video).

Nieuwe video over de roepingverhalen van Melchior Kerklaan en Ed Doe

“Er was geen stem uit de hemel die tegen me zei: ‘Je moet diaken worden.’ En toch heb ik het gevoel dat God mij roept.” In de nieuwe video van het bisdom Rotterdam vertellen Melchior Kerklaan en Ed Doe openhartig over hun roeping tot het diaconaat. Het betekende voor beiden een wending in hun leven die ze eerder niet voor mogelijk hielden.

Bekijk hieronder de video:

“Waarom heb ik het goed en heeft een ander het slecht? Wat is de bedoeling dat wij hier op aarde zijn?” Met deze levensvragen liep Ed Doe van jongs af aan rond. Toen hij naar Mexico reisde en daar voor het eerst in zijn leven een kerk bezocht met zijn huidige vrouw, ging een wereld voor hem open. “Het voelde alsof God tegen met zei: ‘Hèhè, ben je hier eindelijk.'”

De passage in het Johannesevangelie waarin Jezus zegt: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’ (Johannes 14, 6) heeft voor Ed grote betekenis: “Ik heb veel wegen geprobeerd te bewandelen, maar ik vind in de persoon van Christus de weg die ik moet gaan”, vertelt hij in de video. “Toen ik las over het permanent diaconaat was het was voor mij echt een eye-opener dat je ook op latere leeftijd een roeping kunt krijgen.”

“Ik geloof dat we Gods liefde met elkaar verder moeten brengen, met name bij mensen die in de verdrukking zitten.”

Voor Melchior Kerklaan is het liefde van God waar alles om draait, de brandstof waar we als mensen op leven: “In de eucharistie ontvangen we de liefde van God. Ik geloof dat we die liefde met elkaar verder moeten brengen, met name bij mensen die in de verdrukking zitten. Dit is voor mij een belangrijk element van het katholiek-zijn. Het staat centraal in de diaken die ik wil zijn.”

Op zaterdag 19 september om 11.00 uur zal Mgr. Van den Hende door handoplegging en gebed Melchior Kerklaan en Ed Doe tot diaken wijden voor het bisdom Rotterdam. De wijding vindt plaats tijdens een eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal te Rotterdam. De wijdingsplechtigheid wordt uitgezonden via een livestream.

Melchior Kerklaan en Ed Doe ontvingen hun vorming via Centrum Vronesteyn, het centrum voor de priesteropleiding en de diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Mgr. Van den Hende vraagt om in de tijd van voorbereiding te bidden voor de wijdingskandidaten.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: