Netwerk van liefde

Parochies zamelen massaal in voor lokale voedselbanken

Door: Bisdom woensdag 28 maart 2018

Vertegenwoordigers van de parochies dragen een symbolisch deel van de opbrengst aan tijdens de offerande. (Foto chrismamis 2017: Peter van Mulken)

In zeker 108 parochiekernen is in de afgelopen weken voedsel ingezameld

Onder het motto ‘Waar wij vasten, worden anderen gevoed’ roept het bisdom Rotterdam al een aantal jaren de parochies op om in de Veertigdagentijd houdbare levensmiddelen in te zamelen voor de lokale voedselbank. Daaraan is dit jaar massaal gehoor gegeven. In zeker 108 parochiekernen is in de afgelopen weken voedsel ingezameld. Ook de medewerkers van het bisdombureau hebben tien boodschappentassen gevuld. In de chrismamis op woensdag 28 maart in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal dragen vertegenwoordigers van de 23 parochies een symbolisch deel van de opbrengst aan. Zij doen dit tijdens de offerande bij de viering van de eucharistie. Na afloop worden de pakketten gebracht naar de lokale voedselbank in Krimpen aan den IJssel.

In veel plaatsen steunen kerken de lokale voedselbank door het jaar heen, zo bleek ook uit het Armoedeonderzoek 2016. Dat doen zij op talloze manieren. Sommige parochies hebben de gewoonte om maandelijks of zelfs wekelijks houdbare levensmiddelen in te zamelen voor de voedselbank. Soms gaat het daarbij om een inzameling van speciale producten, zoals conservenblikken of wasmiddelen. Andere parochies doen dit minder geregeld en beperken de inzameling tot enige keren per jaar. De Advent en de Veertigdagentijd zijn dan populaire perioden.

De samenwerking met de voedselbank kan ook andere vormen aannemen. Geregeld leveren parochies vrijwilligers en bestuursleden. Een aantal kerken stelt ook ruimte ter beschikking voor een uitdeelpunt. En PCI-en geven soms een financiële bijdrage voor de aanschaf van een busje of koelapparatuur (de regels worden steeds strenger). Soms wijzen PCI-en mensen in nood ook op de voedselbank of worden omgekeerd klanten van de voedselbank naar hen verwezen.

De betrokkenheid van parochies bij de plaatselijke voedselbank past dan ook goed in de 40-dagencampagne ‘Netwerk van Liefde’. Met deze campagne richt het bisdom Rotterdam in de Veertigdagentijd (14 februari - 1 april 2018) de schijnwerper op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. Traditioneel krijgt in deze periode de Vastenactie veel aandacht, die dit jaar actie voert voor een programma van  armoedebestrijding in Mbala, Zambia. Maar de 40-dagencampagne heeft ook oog voor de diaconale inzet voor mensen in nood dichtbij, zoals voor de klanten van de voedselbank.