Netwerk van liefde

Projectentocht 2017: “Grenzeloze Rotterdammers: Migranten in Rotterdam”

Door: Bisdom zaterdag 18 maart 2017

De Projectentocht 2017 staat in het teken van “Grenzeloze Rotterdammers: Migranten in Rotterdam”. Dit maakt de Diocesane Caritas Instelling (DCI) bekend in de uitnodiging die half maart is verzonden aan besturen van PCI-en, portefeuillehouders diaconie in de pastoraatsgroepen, leden van diaconale werkgroepen en overige belangstellenden.

De Projectentocht 2017 vindt plaats op zaterdag 13 mei. Het wordt een dag met Spaanstalige en Portugeessprekende migranten in Rotterdam. Met ontmoetingen op locatie bij de Stichting Nuestra Casa, de migrantenparochie O.L. Vrouw van de Vrede en Stichting Emanuel.

In de uitnodiging legt de DCI uit: “Na het openstellen van de Nieuwe Waterweg in 1875 begon de onstuimige groei van de haven en bevolking van Rotterdam: in 25 jaar tijd groeide de bevolking met circa 200.000 inwoners. De meeste ‘bootwerkers’ kwamen uit Noord-Brabant, Zeeland en België om in de snel groeiende haven te werken.”

In de jaren zestig en zeventig kwamen veel immigranten uit Italië, Spanje, Marokko, Turkije, Joegoslavië en Griekenland. Ook woont er een zeer grote bevolkingsgroep van Chinezen, Antillianen, Surinamers, mensen van de Grote Antillen en Kaapverdianen in de stad. “Inmiddels wonen in Rotterdam ongeveer net zoveel autochtonen als allochtonen,” vermeldt de DCI. “Traditionele immigratiegroepen (Turken, Marokkanen, Surinamers, Antillianen en Kaapverdianen) groeien vooral via de tweede generatie: de kinderen van migranten. Andere groepen groeien door immigratie vaak vanwege gezinshereniging, arbeid en hoop op een betere toekomst.”

De Projectentocht 2017 laat de deelnemers kennismaken met twee migrantengemeenschappen in Rotterdam. Van hun wortels in het land van herkomst, (taal)problemen bij integratie, eenzaamheid en werkloosheid, tot generatiekloven tussen migranten(groot)ouders en vernederlandste (klein)kinderen.