Netwerk van liefde

Sobere maaltijden brengen mensen en kerken bijeen

Door: Bisdom dinsdag 27 februari 2018
Foto: Rebecca Siegel
Sobere maaltijden met gebed en voor het diaconale doel

De derde week van de 40-dagencampagne is gestart. Deze week vermeldt het overzicht 44 activiteiten. Daartoe behoren ook vijftien sobere maaltijden. Voor deze activiteit worden verschillende namen gebruikt: vastensoep, soepmaaltijd, vastenmaaltijd, soberheidsmaaltijd, solidariteitsmaaltijd of eenvoudige maaltijd. Maar ze hebben alle gemeen, dat mensen bij elkaar komen in een parochiecentrum om met elkaar een sobere maaltijd te nuttigen, te bidden, te luisteren naar informatie over het Vastenactieproject of een andere diaconaal doel en geld hiervoor bijeen te brengen. Soms vraagt men een vaste prijs, elders een vrijwillige gift. De drie praktijken, die traditioneel verbonden zijn met de Veertigdagentijd (vasten, gebed en aalmoezen geven), zijn hierin goed te herkennen

Oecumenische maaltijden

Vorig jaar bracht de 40-dagencampagne aan het licht, dat veel sobere maaltijden ook oecumenische activiteiten zijn. Zeker elf van de vijftien maaltijden, die deze week op het programma staan, brengen katholieken en protestanten samen aan dezelfde tafel. Sommige activiteiten zijn onderdeel van een reeks maaltijden in de Veertigdagentijd, waarbij elke week een andere kerk de gastheer is. Elders eet men telkens op dezelfde plek, vanwege de beschikbare ruimtes en een geschikte keuken. En soms gaat het om een eenmalige activiteit. Samen deelnemen aan een sobere maaltijd verenigt zo katholieken en protestanten in hun voorbereiding op Pasen en in hun solidariteit met mensen in nood. Want ook de opbrengst van een oecumenische maaltijd wordt vaak bestemd voor een gezamenlijk gekozen diaconaal doel.

De sobere maaltijden die deze week worden gehouden zijn dinsdag in Leidschendam, Lekkerkerk en Rotterdam (Emmaüsgangers), woensdag in Koudekerk aan den Rijn, Vlaardingen (Pax Christi), Voorburg (Verrezen Christus) en Voorschoten, donderdag in Leimuiden, Monster en Rijswijk, vrijdag in Bolnes, Hendrik-Ido-Ambacht en Rotterdam (Vredeskerk) en zaterdag in Den Haag (Antonius en Lodewijkkerk) en Voorburg (Martinuskerk).