Netwerk van liefde

Veertigdagencampagne Bisdom Rotterdam maakt naastenliefde zichtbaar

Door: Bisdom woensdag 01 maart 2017

Met meer dan 256 activiteiten van minstens 69 parochiekernen en ook basisscholen start op 1 maart de veertigdagencampagne in het bisdom Rotterdam. Het bisdom richt in de Veertigdagentijd (1 maart - 16 april) de schijnwerpers op de vele diaconale activiteiten die katholieke parochies, instellingen en scholen in deze periode organiseren. De activiteiten laten zien dat de Kerk een netwerk van liefde is.

In de Veertigdagentijd bereiden christenen zich voor op het Hoogfeest van Pasen, waarop wordt gevierd dat Christus het kwaad, het lijden en de dood overwint. “In de Vastenboodschap van dit jaar moedigt paus Franciscus de gelovigen aan om hun geestelijke vernieuwing in de Veertigdagentijd ook tot uitdrukking te brengen in goede daden voor de medemens door bijvoorbeeld de Vastenactie te steunen of om op een andere manier iets voor de naaste te betekenen”, aldus missiesecretaris Jan Maasen. “De 40-dagencampagne in het kader van het ‘Netwerk van Liefde’ sluit hier naadloos op aan. We willen niet alleen de vele activiteiten voor de Vastenactie in kaart brengen, maar ook allerlei diaconale initiatieven die zich richten op mensen in nood dichtbij.”

“Op veel plaatsen zien mensen om naar anderen en leggen zo een ‘knoop’ in het netwerk van liefde.”

Het bisdom heeft de parochies, scholen en instellingen uitgenodigd om hun activiteiten aan te melden. “Daar is goed op gereageerd”, vertelt Maasen. “Dagelijks komen nog aanmeldingen binnen. En als ik een aankondiging in een parochieblad tegenkom, neem ik die ook op. Eind februari bevatte het overzicht al 256 activiteiten van minstens 69 parochiekernen en enige basisscholen. Aanmeldingen blijven welkom.”

Het aantal is mede zo hoog, omdat twee parochies (O.L. Vrouw van Sion en Pax Christi) elke ochtend een vastenwandeling organiseren vanuit een van hun parochiekernen. Dat zijn samen al tachtig vermeldingen. De twee wandelschema’s zijn opgenomen om ook niet-parochianen in de gelegenheid te stellen een keer mee te lopen. Andere parochies organiseren wekelijks een vastenmaaltijd. “Wat mij daarbij opvalt, is de grote oecumenische samenwerking. Veel sobere maaltijden en soms ook vieringen worden samen met PKN-gemeenten georganiseerd. Dat zie je ook terug in de locaties. Meer dan twintig protestantse kerken bieden onderdak aan activiteiten, die samen met een parochiekern worden georganiseerd.”

Naast fondswervende activiteiten voor de Vastenactie komen ook meer bezinnende activiteiten voor op het overzicht en de acties van scholen en M25-groepen. Zo wordt zichtbaar, dat op veel plaatsen mensen omzien naar anderen en zo een knoop leggen in het netwerk van liefde. Het overzicht wordt geregeld aangevuld met nieuwe activiteiten.