Netwerk van liefde

Studenten Vronesteyn sturen in coronatijd een bemoedigende kaart aan emeriti van het bisdom

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 24 april 2020

Vronesteyn bemoedigt emeriti en bidt voor zorgen rond corona

De diaken- en priesterstudenten van vormingscentrum Vronesteyn bedachten een actie om alle gepensioneerde priesters en diakens van het bisdom Rotterdam een kaart met een paasgroet te sturen. Hiermee wilden zij de emeriti een hart onder de riem steken in deze coronatijd. En dat werd gewaardeerd. De actie krijgt zelfs een vervolg.

Vijfdejaars priesterstudent Sander Verschuur zette zich in voor de kaartenactie: “Als studenten voelen wij ons verbonden met de emeriti van het bisdom. We hopen ook diaken en priester te worden en volgen als het ware dezelfde route in het bijzondere ambt van de Kerk. Alleen staan wij nog helemaal aan het begin van die weg, en zij zijn ons al een heel eind voorgegaan. Ze zijn dan ook een voorbeeld voor ons als studenten. In deze wonderlijke tijd, willen we hen graag bemoedigen en hebben daarom alle emeriti een kaart gestuurd met een paasgroet.”

Binnen enkele dagen vielen op Vronesteyn ook kaarten op de mat. Nu van de emeriti aan de studenten. “Dat ging heel snel, je merkt dat deze generatie gewend is om terug te schrijven”, vertelt Sander. Via Whatsapp stuurt hij de berichten door naar de andere studenten, want niet iedereen is deze dagen in huis. “De emeriti wensen ons ook sterkte in deze tijd en succes met de studie. Een priester gaf boekentips om te lezen in coronatijd. Ook al kennen we hen niet allemaal persoonlijk, het is heel mooi om op deze manier met elkaar verbonden te zijn.”

"Tijdens de wekelijks aanbidding op Vronesteyn neem ik de zorgen van mensen rond de coronacrisis mee in gebed.”

Door de coronamaatregelen ziet het leven van de diaken- en priesterstudenten op Vronesteyn er anders uit. Sander Verschuur: “Studenten die aan de universiteit studeren volgen hun colleges digitaal, evenals de colleges aan Bovendonk. We zijn net als alle andere studenten in Nederland op onze beeldschermen aangewezen.”

Corona heeft ook de nodige invloed op de stage die de priesterstudent loopt in de parochie Sint Jan de Doper in Gouda en omstreken: “Er wordt in de parochies gezocht naar nieuwe wegen om mensen nabij te zijn. Tijdens eucharistievieringen die gelivestreamd worden, ben ik acoliet. Verder heb ik telefonisch contact met parochianen. Ik merk dat die gesprekken echt ergens over gaan.”

Sander Verschuur is acoliet tijdens de eucharistieviering. (Beeld uit de livestream.)

Op Vronesteyn bidden de studenten en rector voor de coronacrisis. “Iedere dag vieren we de mis in de huiskapel met de rector als celebrant. Om beurten is een student lector en verzorgt de voorbeden waarin hij ook bidt voor de gevolgen van het coronavirus. We kijken met elkaar de persconferenties van de overheid. Tijdens de wekelijks aanbidding neem ik de zorgen van mensen rond de coronacrisis mee in gebed. Ook breng ik reacties van de emeriti bij de Heer in de eucharistische aanbidding.”

“Ik ben heel benieuwd wat de vruchten van de nieuwe initiatieven in deze coronatijd gaan zijn”, zegt Sander Verschuur op de vraag hoe hij denkt over de toekomst. “We zoeken nu naar nieuwe wegen om meer te kunnen omzien naar elkaar. Er is meer oog voor kwetsbare doelgroepen. Dat vind ik mooi aan deze tijd. Als vervolg op de kaartenactie gaan we emeriti ook nog telefonisch benaderen. Dat gebeurt in de komende weken.”

Hoewel hij hoopt dat kerken op termijn weer open kunnen gaan voor publieke vieringen, denkt Sander dat de digitale aanwezigheid voor de toekomst zinvol kan zijn: “Manieren van samen bidden via livestreaming vind ik interessant. Daarmee kun je als netwerk van liefde verbreden en bijdragen aan geloofsopbouw naar buiten toe. Ik hoop dat het meer oog hebben voor elkaar en de verbreding van het netwerk van liefde iets blijvends is.”