Netwerk van liefde

VIDEO Rotterdamse diaconie op landelijke inspiratiedag

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 17 februari 2023

‘Casa Abierta’ (open huis) is een van de werkgroepen van Nuestra Casa. (Screenshot video KRO-NCRV/fullscreenfilm)

Ontmoeting rond voorbeelden van diaconaal werk in Nederland

Op zaterdag 11 februari vond in Hilversum een inspiratiedag plaats voor mensen die diaconaal actief zijn en zich zo vanuit de Kerk inzetten voor een ander. Ruim honderd deelnemers ontmoetten elkaar en werden geïnspireerd door bijzondere en mooie voorbeelden van diaconaal werk in Nederland.

Op de inspiratiedag waren ook deelnemers uit het bisdom Rotterdam. “Het was een zeer interessante dag”, zegt een van hen na afloop. “De geboden inhoud was erg goed. Het vertrekpunt was: ‘we zíjn het zout der aarde.’ Dus niet: ‘we willen het zijn’ of ‘we moeten proberen het te worden.’ Jezus zegt dát we het al zijn. Dit betekent ook een verantwoordelijkheid in de samenleving. De vraag is dan ook niet of we iets bijdragen, maar hoe.” Ook werd op deze dag de Kans Inspiratieprijs uitgereikt, een initiatief van Kansfonds: “De genomineerde projecten waren interessant. Het waren beeldende voorbeelden van concreet diaconaal handelen.”

Een van de genomineerden voor de Inspiratieprijs was Nuestra Casa uit Rotterdam. De Stichting Nuestra Casa werd in 2009 opgericht om de diaconale vrijwilligersprojecten van de Rotterdamse Spaanssprekende Parochie La Sagrada Familia te coördineren en te beheren. In alle projecten van de stichting zetten Spaanssprekende vrijwilligers zich in voor Spaanssprekende mensen in Rotterdam en omgeving.

Bekijk de video over Nuestra Casa die voor de inspiratiedag werd gemaakt.

Nuestra Casa heeft vier werkgroepen waarin de activiteiten zijn ondergebracht:

• Apoyo a la Mujer: ondersteuning van vrouwen en kinderen in moeilijke leefsituaties
  • Cercanía: nabijheid bij ouderen, zieken, gehandicapten en gevangenen
  • Casa Abierta: open huis met inloopspreekuur en informatieve voorlichtingsbijeenkomsten om de integratie te bevorderen
  • Nederlandse lessen

De Diocesane Caritas Instelling (DCI) ondersteunde Nuestra Casa in 2022 met een bijdrage van € 3.500. Bezoek Nuestra Casa online via nuestracasarotterdam.nl

Winnaar van de Kans Inspiratieprijs werd Sant‘Egidio Apeldoorn. Bekijk ook de video over hun diaconale inzet. De Inspiratiedag werd georganiseerd door KRO-NCRV, Kansfonds, Actioma en Huis van Dominicus. (Bron: KRO-NCRV)