Netwerk van liefde

Video: Zo werkt de Laurentiusconferentie

Door: Bisdom donderdag 27 april 2017

Bekijk de video over de Laurentiusconferentie

“Door de Laurentiusconferentie deelt de Kerk vanuit haar evangelische bewogenheid van haar rijkdom en hoort ook wat anderen daarover te zeggen hebben, om zo als netwerk actief te kunnen aansluiten en ook aansluiting te kunnen bieden.” Dit zegt Mgr. Van den Hende in deze video over de Laurentiusconferentie.

De video werd opgenomen op 21 april tijdens de Laurentiusconferentie ‘Eenzaam in Rotterdam’. Marijke de Vries, Programmamanager Eenzaamheid bij de Gemeente Rotterdam, was een van de deelnemers. Zij vertelt: “Het is een hele leuke manier om met elkaar in gesprek te komen. Je krijgt de ruimte om je punt te maken. En je krijgt ook de gelegenheid om vanuit verschillende invalshoeken en ervaringswerelden hetzelfde thema belicht te krijgen.”

“Eenzaamheid is iets dat heel dicht op de huid van mensen zit", vervolgt ze. "Het heeft te maken met zingevingsvraagstukken. En daar kun je als overheid eigenlijk heel weinig aan doen. Het is fijn om daarover met een organisatie als de Katholieke Kerk te kunnen spreken. Omdat vooral kerken, en ook andere organisaties, hierover wel het gesprek aan kunnen gaan met mensen.”

"Het is fijn om hierover met een organisatie als de Katholieke Kerk te kunnen spreken."

In de video licht Mgr. Van den Hende de formule van de Laurentiusconferentie toe, waarbij deelnemers in vier rondes met elkaar in gesprek gaan. Mgr. Van den Hende: “Het is een conferentie. ‘Conferre’ wil zeggen: dingen bij elkaar brengen. Het gaat erom dat ieder een bijdrage geeft om een goed zicht te krijgen op wat aan de orde is in een bepaalde thematiek.”

Het gaat bij de Laurentiusconferentie om thema’s die te maken hebben met wat mensen raakt in hun samenleven. “Thema’s die raken aan een menswaardige samenleving, waarbij de Kerk als netwerk van liefde kan bijdragen aan een beschaving van liefde”, aldus de bisschop.