Netwerk van liefde

Door: Bisdom vrijdag 24 maart 2017

Pelgrimstocht  in Maassluis.

Sponsorwandelingen voor de Vastenactie

Dit weekend staan drie sponsorwandelingen voor de Vastenactie op de agenda. En dan rekenen we de dagelijkse vastenwandelingen in de parochies O.L. Vrouw van Sion en Pax Christi niet eens mee. Wandelen en pelgrimeren zijn populair

Pelgrimstocht Vastenactie

De landelijke Vastenactie is in 2011 begonnen met een driedaagse Pelgrimstocht Vastenactie in Zuid-Limburg. Als middel voor persoonlijke bezinning én als sponsortocht voor het landelijke project. Vorig jaar vond deze driedaagse in het Nieuwe Waterweggebied plaats op uitnodiging van de lokale oecumenische MOV/ZWO-groep (zie foto). Dit jaar is de Vastenactie weer terug in Zuid-Limburg. Op 6, 7 en 8 april lopen de deelnemers vanuit het klooster Rolduc. Uit het bisdom Rotterdam lopen ook enige mensen mee.

Lokale pelgrimstochten

Voor de meesten is drie dagen lopen in Zuid-Limburg niet weggelegd. Maar een wandeling in eigen omgeving is wel te organiseren. Verschillende parochies hebben zich laten inspireren door het voorbeeld van de landelijke Pelgrimstocht. Zij organiseren lokaal een wandeling met bezinnende onderdelen en een inzameling voor de Vastenactie. De dagelijkse pelgrimstochten van pastoor Huub Spaan zijn daarvan een voorbeeld.

Maassluis

Het gezamenlijk organiseren van een etappe vanuit Maassluis tijdens de landelijke Pelgrimstocht vorig jaar is de plaatselijke kerken kennelijk goed bevallen. Op zaterdagochtend 25 maart start bij de Andreas, Petrus en Pauluskerk om 9.15 uur een pelgrimage van tien kilometer. Tijdens de tocht wordt in drie Maassluisse kerken uitleg gegeven over vasten in verschillende tradities. De pelgrimstocht eindigt rond 14.00 uur.

Duinwandeling

Voor het derde jaar organiseert de parochie Sint Maarten een duinwandeling voor de Vastenactie. Dit keer start de wandeling bij café de Ruigenhoek in Noordwijkerhout/De Zilk op zaterdag 25 maart om 13.30 uur. Er kan gekozen worden voor twee afstanden: 7 en 12 kilometer.

Roelofarendsveen

De MOV-groep van Roelofarendsveen organiseert een wandeling op zondagochtend. De wandelaars vertrekken om 9.00 uur van het Treffergebouw ‘Polaris’. Ook zij kunnen kiezen voor twee afstanden: 5 of 10 kilometer.

Kijk hier voor meer informatie over de 40-dagencampagne in Bisdom Rotterdam.