Ondersteuning

Ondersteuning van initiatieven voor nieuw religieus leven in de Kerk van Rotterdam

Op maandag 2 februari 2015 ondertekende Mgr. Van den Hende in het bijzijn van de notaris de acte waarmee de bisschop de ‘RK Instelling voor Religieus Leven’ oprichtte voor het bisdom Rotterdam. De instelling heeft ten doel om aandacht te blijven vragen voor het religieuze leven in het bisdom Rotterdam, met het oog op het verwerven en beheren van een aantal gebouwen ten behoeve van religieus leven, het verspreiden van nadere informatie over religieus leven als eigen charisma in de Kerk, en het bevorderen van gebed.

Jaar van het Godgewijde Leven

Op 2 februari houdt de Kerk jaarlijks de Werelddag voor roepingen tot het Godgewijde Leven. Paus Johannes Paulus II nam hiertoe in 1997 het initiatief. Hij voerde deze dag in om het religieuze leven meer onder de aandacht te brengen. In 2015 vierde de Kerk bovendien het ‘Jaar van het Godgewijde Leven’ (29 november 2014 - 2 februari 2016). Paus Franciscus, zelf een religieus, riep dit jaar uit bij gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de dogmatische constitutie ‘Lumen Gentium’ over de Kerk (hoofdstuk VI gaat over de religieuzen) en het decreet van het Tweede Vaticaans Concilie ‘Perfectae Caritatis’, over de vernieuwing van het religieuze leven.

Het leven van religieuzen is een rijkdom voor de Kerk.

Oude en nieuwe gemeenschappen van religieuzen in het bisdom waren en zijn op verschillende manieren dienstbaar aan de Kerk. Door hun leven in en vanuit gebed, hun gemeenschapszin en eenvoud van leven leggen zij vanuit hun eigen charisma een belangrijk getuigenis af van hun verbondenheid met Christus en het evangelie. Religieuzen zijn betrokken bij activiteiten van catechese en apostolaat en zetten zich in voor kwetsbare groepen. Het leven van religieuzen is niet alleen iets van het verleden, maar ook in de huidige tijd een rijkdom voor de Kerk en haar evangelische boodschap.

De oprichting van de ‘RK Instelling Religieus Leven’ werd bekend gemaakt tijdens een korte bijeenkomst bij de broeders van Sint Jan in de Oude Molstraat te Den Haag. Het klooster waarin de broeders wonen en werken is verworven door het bisdom en als eerste gebouw opgenomen in deze diocesane instelling om de aanwezigheid van de broeders de komende jaren te faciliteren.

Uw financiële bijdrage

Uw gift voor de ‘RK Instelling voor Religieus Leven’ kunt u overmaken op een speciaal rekeningnummer: NL94 INGB 0006 1888 68. U kunt ook gebruikmaken van onderstaand formulier om een bijdrage te doen via iDeal.

Neem voor meer informatie contact op met:

Bisdom Rotterdam
Mr J.C.G.M. Bakker, algemeen econoom
Koningin Emmaplein 3
3016 AA Rotterdam
T: 010 - 2815171
E: john.bakker@bisdomrotterdam.nl

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: