Algemeen nieuws

Doet u mee met de kerstactie voor Vronesteyn? Lees de brief van de bisschop

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 21 december 2023

Beeld uit de video waarin de kerststal tot leven komt. (Illustratie: Merel van Lamoen)

Doe ook mee en steun Vronesteyn deze Kerstmis

In een brief die is verspreid met het kerstnummer van Tussenbeide en die is verstuurd aan donateurs van Vronesteyn, vraagt bisschop Van den Hende om steun voor de priester- en diakenopleiding van het bisdom Rotterdam. “De Heer die is mens geworden, die gekruisigd, gestorven en verrezen is en die leeft, roept ook in onze tijd”, aldus de bisschop.

“In de parochies van ons bisdom zetten velen zich in om de kerstvieringen anno 2023 goed te laten verlopen. Onder hen zijn ook oud-studenten van Vronesteyn die nu priester of diaken zijn, en de huidige studenten die zich inzetten als vrijwilliger. Wilt u met Kerstmis hun opleiding steunen?” schrijft de bisschop.

Bij de oproep om Vronesteyn te steunen is een kaart verspreid, waarop de kerstafbeelding slechts deels is ingekleurd. Via een QR-code die kan worden gescand met een smartphone, komt de kerststal tot leven. Bekijk de video hieronder. Jong (en oud) kan de papieren afbeelding ook afmaken door hem in te kleuren.

Illustratie: Merel van Lamoen

Vronesteyn startte het studiejaar 2023-2024 met 4 priesterstudenten en 1 diakenstudent voor het bisdom Rotterdam. In 2022 startte Vronesteyn met het ‘Kom en zie-jaar’, een jaar van onderscheiding voor mannen (18-45 jaar) die op zoek zijn naar hun roeping en daarbij ook de mogelijkheid van het priesterschap of het diaconaat willen overwegen. Het eerste jaar namen hier vier mannen aan deel. Nu in het tweede jaar dat ‘Kom en zie’ plaatsvindt, zijn er zes deelnemers.

Bisschop Van den Hende: “Vronesteyn is zo niet alleen het huis van de opleiding in ons bisdom, maar ook het diocesane huis van de roeping, waar mensen komen om over hun roeping te spreken, om samen te bidden en bij de rector kunnen binnenlopen. Samen op weg gaan in geloof hoort bij ons kerkelijk leven. Daarom is het mooi dat bij ‘Kom en zie’ ook het onderzoeken van je roeping gebeurt in een samen op weg zijn.”

“Zo bouwt Vronesteyn met bezinning, onderscheiding en opleiding mee aan de toekomst van de Kerk in ons bisdom. Dat kan alleen met uw betrokkenheid. Priesters en diakens worden geroepen en gewijd ten dienste van de gemeenschap. Ik hoop daarom dat u onze priester- en diakenopleiding wilt blijven dragen met uw gebed en uw financiële steun”, aldus de bisschop.

Steun Vronesteyn

Voor het kerkelijk leven in de parochies van het bisdom Rotterdam worden nieuwe priesters en diakens opgeleid via Vronesteyn. Wilt u met Kerstmis hun opleiding steunen? Maak uw gift over met onderstaand formulier, of via IBAN NL29 INGB 0000 3656 73 t.n.v. Centrum Vronesteyn.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: