Algemeen nieuws

De Bijbeltentoonstelling was in Bodegraven en is nu in Schiedam

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 juli 2022

De Bijbeltentoonstelling in de Sint-Willibrorduskerk. (Foto: Bisdom Rotterdam)

De tentoonstelling over de Bijbel reist door parochies in het bisdom

In het diocesane Jaar van het Woord van God (2020) maakte het bisdom de tentoonstelling ‘De Bijbel rond’. Deze reist sindsdien door parochies. De panelen stonden recent in de kerk in Bodegraven, waar de tentoonstelling werd geplaatst rond de extra openstelling van de Sint-Willibrorduskerk voor het project ‘Feest van de Geest’. Twee weekenden lang werden mensen daarbij uitgenodigd om in de kerk kunst te komen bekijken én de bijbeltentoonstelling. Speciaal gezinnen met kinderen werden uitgenodigd. Voor hen werd ook het opdrachtenboekje geprint dat bij de bijbeltentoonstelling hoort. De geloofsgemeenschap in Bodegraven deed de kinderen die in juni hun eerste communie deden ook het kwartetspel cadeau dat bij de bijbeltentoonstelling aansluit.

Deze zomer staat de Bijbel-expo in Schiedam. Daar zegt de rector van de Liduinabasiliek, Henri Egging: “Toen de pop-up bijbeltentoonstelling ‘De Bijbel rond’ beschikbaar kwam, was voor ons meteen duidelijk: die tentoonstelling willen wij in onze basiliek. Het heeft nog even geduurd voordat hij naar Schiedam kwam, want het Jaar van het Woord van God was ook het jaar waarin corona uitbrak. En nu staat de tentoonstelling uiteindelijk toch in de Liduinabasiliek.”

Elk jaar is de Liduinabasiliek (voluit: Basiliek van Sint Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans) van Pasen tot en met oktober op vrijdagen (11.00-14.00 uur) en zaterdagen (14.00 -17.00 uur) geopend voor bezichtiging. Henri Egging: “Daarmee bereiken wij een wat andere groep dan de parochianen die naar de eucharistieviering, de aanbidding of het plechtig lof komen.” Overigens verwelkomt de basiliek ook groepen bedevaartgangers op pelgrimstocht naar Liduina van Schiedam.

De rector vertelt wat bezoekers bij de openstelling naar de basiliek brengt: de architectuur van Margry, de rijke decoraties, de reliëfs met de kruisweg, de ramen en de reliëfs in de absis die de geheimen van de rozenkrans uitbeelden, en ook de Dunselman-panelen over het leven van de heilige Liduina. “Er worden ook heel wat kaarsjes opgestoken bij Maria en bij Liduina. Iedereen is welkom: wie een stiltemoment zoekt; wie komt voor de schoonheid van het gebouw; wie geïnteresseerd is in architectuur”, vertelt de rector. “Maar wij hopen toch wel op iets méér. Een moment van verstilling zou kunnen uitlokken tot gebed. Culturele belangstelling kan het verhaal van Liduina, of van de rozenkrans, dichterbij brengen.”

Daarom maakte de basiliek in het diocesane Jaar van het Gebed een rozenkranstentoonstelling. En daarom kreeg ook de tentoonstelling over de Bijbel een plek: “Omdat deze belangstelling kan opwekken voor het levende Woord, Christus zelf. In kort bestek geeft de tentoonstelling een toelichting op het Oude en het Nieuwe Testament. De Goddelijke inspiratie van de Heilige Schrift wordt op een toegankelijke wijze uitgelegd. Er wordt in een notendop iets gezegd over de Bijbel in de liturgie en de bijzondere plaats van het evangelie.”