Algemeen nieuws

Nieuwe video: Priesterstudent en rector over gebed en roeping

Door: Bisdom donderdag 29 maart 2018

Priesterstudent Sander Verschuur en rector Walter Broeders op Vronesteyn. (Foto: Emy Jansons)

Priesterstudent en rector vertellen openhartig over hun roeping en de rol van het gebed

"Gebed is voor priesterstudenten en priesters de motor van de roeping”, zegt rector Walter Broeders van het Centrum voor Priester- en Diakenopleiding Vronesteyn. In de nieuwe video van het bisdom Rotterdam spreekt hij samen met priesterstudent Sander Verschuur over de roeping tot het priesterschap en de rol van het gebed.

Priesterstudent Sander Verschuur vertelt openhartig over zijn zoektocht, en over een geestelijk verzorger die hem verschillende gebedstradities aanbood om de stem van God te leren verstaan. Hoewel Sanders priesterroeping langs de weg van de geleidelijkheid ging, is er een moment waarop iets wonderlijks gebeurde. Hij stond samen met zijn vader aan het ziekbed van een parochiaan. Aanvankelijk leek Sander geen inbreng in het gesprek te hebben, totdat hij met de zieke ging bidden. “Ik ben niet iemand die dat uit zichzelf makkelijk aan zal bieden, want ik vind dat nogal een vraag”, zegt hij daarover. Maar de man zei 'ja', en Sander merkte dat er een gebed ontstond, waarin de woorden niet van hem waren, maar van God kwamen. “Toen ik mijn ogen opende zag ik de zieke man en mijn vader emotioneel reageren op het gebed. Het was een moment, waarin de Heer mij de woorden had gegeven, zo heb ik het ervaren. En toen dacht ik: hier moet ik iets mee gaan doen, anders doe ik misschien mijn roeping tekort.”

Om erachter te komen of je op de goede weg bent met je roeping is het van belang om contact zoeken met Christus in het gebed. “Dat is belangrijk als priesterstudent. Maar ieder mens heeft een roeping in zijn leven”, zegt Rector Walter Broeders. “Jezus geeft je antwoord op zijn tijd. Niet op jouw tijd, maar op zijn tijd.” Als de rector spreekt met mannen die een roeping ervaren, merkt hij dat een priester of diaken in de parochie vaak een identificatiefiguur is. “Zij zien de priester of diaken en denken: zoals hij werkt, zo zou ik ook graag willen werken.” Er zijn vaak ook momenten aan te wijzen waarop iemand zijn roeping ervaart, bijvoorbeeld tijdens een bezoek aan de Wereldjongerendagen, in Taizé of Lourdes, of gewoon op het werk: “Ze voelen dan als het ware ‘er is meer dan mijn studie of mijn werk, ik zou graag mijn leven daaraan willen geven.’”

Bekijk de video!

Denk je ook wel eens na over het priesterschap, of dat iets voor jou is? Lees hier meer over roeping en het Centrum voor Priester- en Diakenopleiding Vronesteyn. Wil je met iemand praten over je priesterroeping, neem dan contact op met je eigen pastoor of de rector van Vronesteyn.

Deze video is gemaakt vanwege het diocesane Jaar van Gebed en is verspreid op Witte Donderdag, de dag van de instelling van het sacrament van het priesterschap. Het bisdom nodigt parochies uit om te bidden voor roepingen. Op Roepingenzondag 22 april bidt de kerk om roepingen tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. De collecte op Roepingenzondag voor de priesteropleiding en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam wordt van harte aanbevolen.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: