Algemeen nieuws

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 24 december 2021

Voorbeelden van de folders uit Oudewater, Spijkenisse, Katwijk, Noordwijkerhout

Meer dan dertig parochielocaties lieten 60.000 lokale folders maken

Achter de schermen wordt er al maanden hard gewerkt in parochies om de actie Kerkbalans onder de aandacht te brengen bij parochianen. Het diocesane Actie Kerkbalans Servicecentrum ondersteunt daarbij. In het bijzonder werd daarbij dit jaar ingezet op het maken van een eigen Kerkbalansfolder. De belangstelling daarvoor was groot. Meer dan dertig geloofsgemeenschappen maakten er gebruik van. Het gaat om een totale oplage van bijna 60.000 exemplaren.

De animo was groot toen het bisdom begin november aankondigde de parochies te willen ondersteunen bij hun communicatie. Diverse parochies klopten aan om hun folder op te laten maken, te laten controleren en te laten drukken. Ad Sosef van het Kerkbalans Servicecentrum is overweldigd door de belangstelling: “We wisten natuurlijk dat er behoefte aan was. Dat was de reden om dit aanbod te doen. Maar de belangstelling was nog groter dan verwacht.” Hij kan het belang van een eigen lokale folder niet genoeg benadrukken en is blij met de positieve respons.

De eerste folders zijn inmiddels bij de parochies afgeleverd en met veel enthousiasme ontvangen. Er was keuze tussen een kant en klare folder en een lokale folder. De meeste geloofsgemeenschappen kozen ervoor om hun folder met lokale informatie en foto’s te vullen. Dit vergroot de herkenbaarheid voor de aangeschreven parochianen en daarmee de betrokkenheid.

Deze service van het bisdom is een extra mogelijkheid naast de mogelijkheid om via de landelijke website kerkbalans.nl een folder te maken. Hier is eerder een meet & greet voor georganiseerd. De ondersteuning bij de Kerkbalansfolder is een initiatief van het Actie Kerkbalans Servicecentrum.

Deze week verscheen een brief van bisschop Van den Hende aan alle betrokken over Kerkbalans. Hierin schreef hij dat hij dankbaar is voor alle inspanningen van de vrijwilligers van de actie Kerkbalans en wenst alle betrokkenen veel zegen bij de verdere voorbereiding van de actie

De actie Kerkbalans 2022 wordt gehouden van zaterdag 15 januari tot zaterdag 29 januari. Landelijk doen er maar liefst 2.000 gemeentes en parochies met hun kerken aan mee.