Algemeen nieuws

VIDEO Vijf vragen aan Mgr. Van den Hende over de synodale Kerk

Door: Katholiekleven.nl woensdag 31 augustus 2022

“Synodaliteit hoort bij de Kerk. Paus Franciscus zegt dat het ‘constitutief’ is voor de Kerk. Dat wil zeggen: het is voor de opbouw van de Kerk nodig dat alle geledingen van de Kerk, alle gedoopten, alle gewijde bedienaren, jong en oud samen in de Kerk spreken met elkaar en samen onderweg zijn.” Dit zegt bisschop Van den Hende in de laatste van de zeven video’s waarin de bisschoppen op katholiekleven.nl vertellen over synodaliteit. De bisschop spreekt over de gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle gelovigen voor de voortgang van het kerkelijk leven en benadrukt dat je niet tegenover elkaar moet komen te staan, maar op elkaar aangewezen bent en bondgenoten.

“Wat is voor de toekomst van de Kerk, ook die van het bisdom Rotterdam, noodzakelijk? Dat we de drievoudige zending ook in onze tijd steeds weer vervullen: getuigen van de Heer in catechese en persoonlijk getuigenis, het vieren van ons geloof in de sacramenten en het gebed, het laten zien van de liefde van Christus in caritas en diaconie. De Kerk is pas vitaal als ze met deze drie taken van haar zending steeds weer opnieuw de toekomst in gaat en daar ook werkelijke handen en voeten aan geeft”, aldus de bisschop.

“Het Tweede Vaticaans Concilie zegt: elke gedoopte heeft deel aan de gemeenschap van de Kerk en heeft een eigen verantwoordelijkheid in deze taak. Wat je als Kerk als geheel gevraagd wordt te doen, heiligen en getuigen en dienen, is iets wat in het bisdom van belang is en in de parochie en het geldt ook voor gelovigen persoonlijk.”

• Bekijk de video hieronder

Lees ook:

Voor de alle video's in deze serie op katho­liek­le­ven.nl: