Algemeen nieuws

Vronesteyn bij de afsluiting van het studiejaar

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 30 juni 2021

Groepsfoto van de bisschop, staf en priesterstudenten. Bij de afsluiting van het studiejaar waren ook de diakenkandidaten aanwezig. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Gebed en ontmoeting en afscheid van plebaan Hagen als spirituaal

Met gebed (vespers) in de huiskapel en een gezamenlijk maaltijd sloten de staf en studenten van Vronesteyn op maandag 28 juni het studiejaar af. Daarbij werd afscheid genomen van plebaan Michel Hagen, die dertien jaar als spirituaal verbonden was aan Vronesteyn. Vronesteyn heeft twee spirituaals: pastoor Rochus Franken en pastoor Jeroen Smith die plebaan Hagen opvolgde.

In een toespraak bedankt rector Walter Broeders plebaan Hagen. Hij spreekt van zijn grote liefde voor het huis van Vronesteyn en zijn trouwe dienst aan de opleiding, zijn geloof en zijn mensenkennis. “U was steeds belangstellend naar studenten en ook stafleden, luisterend naar de ander.” Op zijn beurt dankt plebaan Hagen de staf en studenten. Hij herinnert zich zijn eigen opleiding aan seminarie Rolduc en vertelt hoeveel hij daar zelf aan zijn spirituaal heeft gehad: “Ik heb zelf een goede spirituaal gehad. En ik ben het zelf graag geweest. Dank voor het vertrouwen dat jullie me gegeven hebben.”

Rector Broeders blikt ook kort terug op het studiejaar. “Het was een bijzonder jaar, in coronatijd”, zegt hij, “met de diakenwijding van Ed Doe en Melchior Kerklaan en later de diakenwijding van Sander Verschuur. Er waren activiteiten die niet door konden gaan en er waren andere activiteiten die online plaatsvonden. Denk aan de Oriëntatiedag en aan de ontmoeting met de ambassadeurs van Vronesteyn, twee activiteiten samen met de bisschop.”

Vespers in de huiskapel van Vronesteyn. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Eén priesterstudent gaat zijn tweede pastorale stagejaar in. Twee andere studenten beginnen nu met het eerste pastorale jaar. “Ondertussen doet het verhuisbedrijf goede zaken”, aldus de rector. Sander Verschuur verhuist en gaat wonen in Dordrecht, waar hij een pastorale benoeming heeft gekregen in de H. Theresia van Ávilaparochie (Dordrecht en omstreken). Priesterstudent Arno Aardoom neemt juist zijn intrek in het huis nu zijn pastorale stage begint.

Bisschop Van den Hende wenst iedereen aan het einde van de avond een goede zomerperiode toe. “Het is bijzonder dat we vanavond samen konden zijn. We hebben in de periode dat we elkaar niet konden ontmoeten aan elkaar gedacht en voor elkaar gebeden. Maar de communio bevestigen door op deze manier samen te komen voor gebed en de maaltijd is fijn. Ik heb grote waardering voor hoe het hier in huis in de periode van corona moedig is doorgegaan, met studie, vorming en gebed. Ik wens jullie allemaal al het goede voor het zomerreces. Dat we na de zomer weer beschikbaar zijn voor de studie en vorming.” Daarna sluit de bisschop de avond af met gebed.

Voorafgaand aan de afsluiting van het studiejaar had de bisschop gedurende de middag gesprekken met de afzonderlijke priesterstudenten, in het kader van de jaarlijkse visitatie. In de komende weken vinden nog gesprekken plaats van de bisschop met de diakenkandidaten.

Rector Broeders dankt plebaan Hagen bij zijn afscheid als spirituaal van Vronesteyn. (Foto: Bisdom Rotterdam)