Algemeen nieuws

‘Zo bid je de rozenkrans’: Gratis download voor parochies

Door: Bisdom Rotterdam maandag 01 oktober 2018

De rozenkrans wordt ook wel een "samenvatting van heel het Evangelie" genoemd

Elk jaar op 7 oktober viert de Rooms-katholieke Kerk de Gedachtenis Heilige Maagd Maria van de Rozenkrans. Daaromheen is de hele maand oktober uitgegroeid tot Rozenkransmaand. Voor wie er niet vertrouwd mee is, kan de rozenkrans een hele puzzel lijken. Daarom maakte katholiekleven.nl een infographic, waarop de hele rozenkrans is afgebeeld met de volledige gebedsteksten.

In oktober is er een estafette van het rozenkransgebed in het bisdom Rotterdam. Heel de maand oktober wordt de rozenkrans gebeden in de parochies in het bisdom. “Vanouds is er in oktober extra aandacht voor het bidden van de rozenkrans. Het Jaar van Gebed is een extra impuls om oktober als maand van de rozenkrans te beleven”, schrijft Mgr. Van den Hende in een korte boodschap bij de start van de gebedsestafette.

De rozenkrans is ontstaan in kloosters, waar elke week alle 150 Psalmen werden gebeden. Voor lekenbroeders of -zusters verving men de Psalmen door het bidden van 150 maal het Onze Vader. In de middeleeuwen werd dit steeds vaker het Weesgegroet. Geleidelijk aan verbond men dit gebed met de overweging van momenten uit het leven van Jezus. Dit zijn de ‘geheimen’ van de rozenkrans. Vijf blijde geheimen hebben te maken met de geboorte van Jezus. Vijf droevige geheimen gaan over het lijden en sterven van Jezus. Vijf glorievolle geheimen staan stil bij de verrijzenis van Jezus. Vijf geheimen van het licht hebben te maken met het openbaar leven van Jezus.

Deze twintig geheimen omvatten het hele leven van Jezus. Daarom wordt de rozenkrans ook wel een “samenvatting van heel het Evangelie” genoemd.

‘Zo bid je de rozenkrans’ is een gratis download. Rooms-katholieke parochies mogen de inhoud zonder voorafgaande toestemming vermenigvuldigen en overnemen in hun eigen parochie-uitgaven onder vermelding van het copyright (© 2018 Lidy de Koning – Illustrations / katholiekleven.nl).