Heel het bisdom bidt de rozenkrans

Door: Bisdom Rotterdam maandag 01 oktober 2018

Foto: Ramon Mangold

Rozenkransmaand in het Jaar van Gebed

“Vanouds is er in oktober extra aandacht voor het bidden van de rozenkrans. Het Jaar van Gebed is een extra impuls om oktober als maand van de rozenkrans te beleven.” Dit schrijft Mgr. Van den Hende in een korte boodschap bij de start van een estafette van het rozenkransgebed. Heel de maand oktober wordt de rozenkrans gebeden in de parochies in het bisdom.

“Ik geloof en verwacht dat onze bijzondere aandacht voor het rozenkransgebed in het Jaar van Gebed niet zonder vrucht zal zijn, waar het gaat om onze trouw aan het evangelie en ons leven in geloof als netwerk van liefde”, schrijft de bisschop. En met de woorden van paus Franciscus: “Maria helpt ons om te begrijpen wat het betekent om leerling van Christus te zijn.”

De gebedsmomenten zijn samengebracht in een schema, dat de estafette zichtbaar maakt.

Na de sluiting van de kopijdatum voor het schema is nog nadere informatie ontvangen van deze parochie(s):

• Parochie Maria Sterre der Zee
    Antonius Abt elke dinsdag om 08.30 uur (voorafgaand aan de viering)
    Elandstraat (OLVOO) elke woensdagmiddag om 16.00 uur

Rozenkransmaand in het Jaar van Gebed

In alle parochies van ons bisdom is er aandacht voor het rozenkrans gebed. Paus Franciscus noemt het rozenkrans gebed “de synthese van de heilsgeschiedenis”. Telkens wanneer we een tientje van de rozenkrans bidden -tienmaal het wees gegroet- worden we uitgenodigd om een gebeurtenis uit de heilsgeschiedenis te overwegen: vijf glorievolle gebeurtenissen, vijf droevige gebeurtenissen, vijf blijde gebeurtenissen, en op initiatief van paus Johannes Paulus II: vijf gebeurtenissen van het licht. De gebeurtenissen in de (heils)geschiedenis van God en de mens worden geheimen genoemd.

In gebed mogen we samen met Maria de bijzondere momenten in het leven van Jezus overwegen. Paus Franciscus: “Door gebed en meditatie over het leven van Jezus, zien we het barmhartige gezicht dat de Heer laat zien aan alle mensen, in de vele noden van het leven. Het is Maria die ons op deze reis begeleidt. Maria wijst ons de weg naar Jezus.”

Paus Franciscus: “Wanneer we de gebeurtenissen van Jezus' leven overwegen, worden we gevraagd om na te denken over de vraag hoe God in ons eigen leven komt, opdat wij in staat zijn om de Heer te verwelkomen en Hem te volgen [...] We mogen delen in het werk van evangelisatie van onze Heer [...] We zijn leerlingen maar ook missionarissen om Christus te brengen naar alle plaatsen waar Hij ons vraagt aanwezig te zijn [...] We zijn geroepen om de liefde, tederheid, goedheid en barmhartigheid van God met iedereen te delen [...] Maria helpt ons om te begrijpen wat het betekent om leerling van Christus te zijn.”

Ik geloof en verwacht dat onze bijzondere aandacht voor het rozenkransgebed in het Jaar van Gebed niet zonder vrucht zal zijn, waar het gaat om onze trouw aan het evangelie en ons leven in geloof als netwerk van liefde.

+ J. van den Hende
Bisschop van Rotterdam