Bisschop: ‘Daarom vieren we steeds opnieuw Pasen’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 15 april 2019

Foto: Ramon Mangold

Mgr. Van den Hende en jongeren vieren samen Palmzondag

Op Palmzondag, aan het begin van de Goede Week, kwamen Mgr. Van den Hende en jongeren bij elkaar voor de Tour of Faith in Delft. Palmzondag is de diocesane Wereldjongerendag. Op het plein voor de HH. Nicolaas en Gezellen kerk vormen de ongeveer 35 jongeren een kring. De bisschop zegent de palmtakjes. Daarna leest diaken Frank Steijger het evangelie waarin wordt verteld van de intocht van Jezus in Jeruzalem.

De jongeren nemen een palmtakje uit de mand en gaan dan in processie de kerk in. De uitgebreide evangelielezing tijdens de eucharistieviering vertelt over het lijden van Jezus vanaf het laatste avondmaal tot en met zijn sterven aan het kruis en de graflegging. “De stemming is gauw omgeslagen”, preekt de bisschop. “Was Jezus eerst de held, de koning van de vrede, die de stad binnenkwam, al gauw verandert de sfeer en staan mensen hem uit te jouwen. Jezus maakt zich klein. Hij laat zich niet voorstaan op zijn goddelijkheid maar neemt het bestaan aan van een slaaf. Hij gaat met de liefde van God de weg van vernedering.”

“We vieren steeds opnieuw Pasen om te beseffen dat Jezus leeft. Je hoort zoveel over geweld en haat, over levens die niet lijken te tellen, dat je bijna zou zeggen: de liefde van God krijgt geen kans, laat ik mezelf maar een beetje wapenen en niet te veel van mijn hart laten zien. Daarom vieren we deze week. Om te durven vertrouwen op de Heer en ons steeds weer op te stellen met liefde. De liefde is sterker dan de dood. En elk klein gebaar ten dienste van een ander, elk goed woord, kan niet uitgevlakt worden en is een teken van onze verbondenheid met Jezus. En als je je klein voelt en angstig, weet dan: de Heer houdt ons vast.”

Foto: Ramon Mangold

Na de eucharistieviering, waarin de bisschop de preek ook kort in het Engels houdt voor het internationale koor dat de mis ondersteunt, is er ontmoeting in de zaal naast de kerk. De bisschop houdt een catechese over de manier waarop verschillende christelijke tradities het kruis van Jezus afbeelden: met of zonder corpus of, zoals in bijvoorbeeld India in de Syro-Malabaarse Kerk die met Rome verbonden is, met een lotusbloem en duif. De bisschop legt uit dat in het eerste millennium Christus aan het kruis in het Westen vooral als koning werd afgebeeld. Daarna kwam de lijdende Christus centraal te staan. “Elke keer als we bewust een kruis slaan, is dat een teken van onze verbondenheid met Jezus. Het kruis spreekt van het lijden van Jezus en zijn overwinning op de dood. Het is een teken dat je in Hem gelooft en je door Hem laat inspireren. Een kruisje dragen is ook een getuigenis, want als mensen ernaar vragen kun je erover vertellen, omdat je bij Jezus wil horen.”

Voordat de jongeren teruggaan naar de kerk voor de eucharistische aanbidding deelt de bisschop een poster uit met de vieringen van het Paastriduüm: Witte Donderdag, Goede Vrijdag, de Paaswake. Verspreid over drie dagen lijken het misschien drie verschillende vieringen. Maar in wezen gaat het niet over drie, maar over één doorlopende viering, zoals de poster uitlegt.

Tijdens de aanbidding is er gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen voor Pasen. Hiervoor sluiten vicaris-generaal Tjeerd Visser, de kapelaans Eli Stok en Boris Plavčić aan bij het programma.

De Tour of Faith wordt afgesloten met een maaltijd van brood en soep. De volgende Tour of Faith vindt plaats op 12 mei in de St. Josephkerk in Wateringen. In de tussentijd zijn de jongeren uitgenodigd voor de viering op Witte Donderdag in Dordrecht, bij The Passion.

Bekijk meer foto's. Klik op de foto hieronder om door de fotoslider te bladeren.