Bisschop presenteert eerste exemplaar van pop-up tentoonstelling over Bijbel

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 01 oktober 2020

Foto: Bisdom Rotterdam

Het is de moeite waard om de schatkamer van Gods Woord steeds weer te openen

Vanwege de 1600ste sterfdag van de heilige Hieronymus (347-420), stelde paus Franciscus aan het begin van dit jaar een speciale Zondag van het Woord van God in. Daarom viert het bisdom Rotterdam dit jaar een Jaar van het Woord van God. En daarom werd voor parochies een bijzondere tentoonstelling gemaakt over de Bijbel. Op woensdag 30 september presenteerde de bisschop de tentoonstelling in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal.

De tentoonstelling is speciaal gemaakt voor parochies in het bisdom Rotterdam om aandacht te besteden aan het Woord van God. “Maar ook om ons hart nog meer te openen voor de schatkamer van het Woord van God”, aldus de bisschop. De pop-up tentoonstelling kan opgebouwd en afgebroken worden en zo door de parochies van het bisdom gaan (pastoors en moderatoren hebben hierover informatie ontvangen en dat de tentoonstelling kan worden aangevraagd via a.d.jong@bisdomrotterdam.nl).

De tentoonstelling heeft speciale onderdelen voor kinderen in de vorm van kleine opdrachten en een bijbehorend Opdrachtenboekje. Voor volwassenen zijn QR-codes op de panelen aangebracht die verwijzen naar meer informatie op bisdomrotterdam.nl/woordvangod.

De tentoonstelling bestaat uit vijf panelen waar je omheen kunt lopen.

“De Bijbel, de heilige Schrift, is eigenlijk een bibliotheek”, vertelt de bisschop. In zijn homilie legt hij uit dat het woord ‘Bijbel’ komt van ‘biblia’, dat ‘boeken’ betekent, waar ons woord ‘bibliotheek’ vandaan komt. “De Kerk beschouwt die grote verzameling teksten als een schatkamer. Want we kunnen in de verschillende boeken van de Bijbel lezen dat God zich aan ons bekendmaakt, dat Hij zich met ons verbindt, dat Hij van ons houdt.”

“Het is de moeite waard om de schatkamer van Gods Woord steeds weer te openen. Dat doen we in iedere Eucharistie. Ook vandaag op het feest van de heilige Hieronymus”, aldus de bisschop. “Vandaag op zijn feestdag mogen we opnieuw weten hoe groot de schatkamer van Gods Woord voor ons is. Ik hoop dat u naar de tentoonstelling komt kijken. Want weet u wat Hieronymus zei? Hij zei: als je in de Bijbel leest, leer je steeds beter God kennen, leer je steeds beter Christus kennen. En hij draait het zelfs om. Hieronymus zegt: de Schrift niet kennen, is Jezus Christus niet kennen. En daarom danken wij de Heer voor zijn Woord. Opdat we door het Woord van de Schrift het levende Woord dat is mensgeworden leren kennen. Hem mogen wij in deze Eucharistie ontvangen als onze gastheer en ons voedsel. Ook in deze Eucharistie als Hij het brood voor ons breekt en zelf het levende Brood voor ons is.”

Klik op de foto voor een vergroting en voor meer foto's.