Bisdom maakt pop-up tentoonstelling over de Bijbel

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 28 juli 2020

Voorbeeldschets van de tentoonstelling.

Tentoonstelling die verschillende parochies en parochiefederaties aan kan doen

Vanwege het diocesane Jaar van het Woord van God komt op 30 september, op de 1600e sterfdag van de heilige Hiëronymus, een pop-up tentoonstelling over de Bijbel beschikbaar voor parochies in het bisdom Rotterdam. De tentoonstelling wordt zo gemaakt dat hij tijdelijk ergens opgezet kan worden en vervolgens weer op een andere plek kan worden opgebouwd. Zo kan de tentoonstelling verschillende parochies en parochiefederaties aandoen. Er wordt voor elk vicariaat een exemplaar gemaakt. Pastoors en moderatoren hebben hierover informatie ontvangen.

De heilige Hiëronymus (347-420) vertaalde de Bijbel in het Latijn. Zijn vertaling staat bekend als ‘de Vulgaat’, De Vulgaat dankt zijn naam aan de uitdrukking ‘versio vulgata’, dat wil zeggen: ‘volkse versie’.

De pop-up tentoonstelling over de Bijbel geeft op een laagdrempelige manier informatie over het Oude Testament, het Nieuwe Testament, Het Woord van God in de Kerk en over de Bijbel thuis lezen. Elk paneel geeft ook informatie voor kinderen en met een puzzelvel kunnen zij ook actief aan de slag. Volwassenen worden via een QR-code op de panelen doorgeleid naar internet, waar meer informatie wordt gegeven.

De tentoonstelling sluit aan bij het ‘Inspiratiemagazine Woord van God’, waarvan exemplaren ook bij de tentoonstelling nog uitgereikt kunnen worden (zo lang de voorraad strekt), en bij een kwartetspel over de Bijbel dat in september en oktober op de diocesane misdienaarsdagen wordt gepresenteerd.