Bisschop schrijft in Tussenbeide over vitaliteit van parochies

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 01 december 2021

Foto: Ramon Mangold

Over de toekomst van de Kerk in en na corona

“Opnieuw wordt het Kerstmis en nog steeds zijn we niet los van het coronavirus. In ons dagelijks leven -of je wilt of niet- hebben we ermee te maken.” Bisschop Van den Hende schrijft in het kerstnummer van Tussenbeide over de impact van corona op het samenleven en het kerkelijk leven. Het artikel ‘Geloven in vitaliteit’ is als voorpublicatie te lezen via deze bisdomwebsite.

“De lange periode met corona heeft bij veel mensen het gevoel van kwetsbaarheid versterkt, ook op het terrein van het kerkelijk leven: Betekent corona dat ons getalsmatig kleiner worden nu sneller gaat? Komen mensen die nu minder vaak mee kunnen doen wel weer terug na corona? Wat is een vitale parochie?”

“Nu corona nog steeds voortduurt, is het belangrijk dat we als Kerk onze zending niet loslaten of verliezen”, schrijft de bisschop. “De toekomst van de Kerk in en na corona hangt af van onze band met Christus en ons aandeel in zijn zending die we met heel ons hart in elke gemeenschap in praktijk mogen brengen. Vitaliteit kan dus ook als je niet zoveel armslag hebt vanwege coronamaatregelen. Het is de Heer die ons blijft vragen om in alle omstandigheden te getuigen van ons geloof, te vieren dat we met Hem verbonden zijn en in concrete daden van barmhartigheid zijn liefde zichtbaar te maken. Zo kunnen we ook in deze tijd als christengelovigen onze roeping waarmaken, open naar God en naar de medemens.”

Het kerstnummer van Tussenbeide wordt half december bezorgd bij parochies voor verdere verspreiding. Het wordt per post verzonden aan abonnees. Wilt u ook een persoonlijk abonnement?