‘Contant geld neemt af, maar mensen willen wel blijven geven’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 09 juni 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Online bijeenkomst over digitaal collecteren

Collectes (16%) en Kerkbalans (35%) vormden in het recente verleden samen 51% van de inkomsten in parochies in het bisdom Rotterdam. Na een online bijeenkomst over het evalueren en verbeteren van je actie Kerkbalans en een avond over het verbreden van draagvlak, stond op een derde bijeenkomst op 31 mei digitaal collecteren centraal.

Er zijn steeds meer voordelen aan digitaal collecteren. Voor mensen die geen contant geld op zak hebben is het een oplossing voor een probleem. Dat gebeurt immers steeds vaker. En digitaal collecteren maakt de administratie voor de penningmeester eenvoudiger. Maar er hangen ook steeds meer nadelen samen met contant collecteren. Het valt over het algemeen minder op, maar er zijn ook kosten verbonden aan chartaal geld, bijvoorbeeld bij het afstorten van geld bij de bank en het aantal plekken waar dat kan zal dit in de toekomst meer afnemen.

Tijdens de online ontmoeting op 31 mei leidde Ad Sosef van het diocesane Actie Kerkbalans Service Centrum het onderwerp digitaal collecteren in. Hij lichtte de criteria toe op basis waarvan de bisdomstaf besloot om parochies Givt aan te bevelen voor hun digitale collectes. Ad Sosef schetste de vele mogelijkheden van het systeem en de ondersteuning die wordt geboden bij de implementatie.

Een van de relatiebeheerders van Givt, Quint Haneveld, doet mee aan het gesprek op die avond. Hij schetst de kerkelijke oorsprong van het bedrijf en spreekt onder meer over het verschil tussen banken en initiatieven zoals Givt. Waar banken van oorsprong als kerntaak hebben om betalingen soepel te laten verlopen, zijn initiatieven zoals Givt specifiek ontwikkeld voor geven aan de kerk en goede doelen. “Zo zat ik zelf ook op een gegeven moment in de kerk, zonder geld op zak voor de collecte”, aldus Quint Haneveld. “En we bedachten: dit is niet alleen een persoonlijk probleem, maar ook een maatschappelijk probleem. Contant geld neemt steeds meer af en ondertussen willen mensen wel blijven geven aan goede doelen.”

De ervaringen van parochies, die zijn begonnen met digitaal collecteren, zijn positief. Het is gebruiksvriendelijk en dat vertaalt zich ook naar een hogere gemiddelde nettobijdrage.