De Chrismamis 2022 is om twee redenen bijzonder

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 22 maart 2022

De olie voor de geloofsleerlingen en de zieken en het chrisma krijgen parochies en instellingen na de Chrismamis mee in een speciaal doosje. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Na twee jaar met coronamaatregelen wordt de Chrismamis nu gevierd in het Jaar van de Sacramenten

Voor het eerst sinds het uitbreken van de coronapandemie kan de Chrismamis weer worden gevierd met een brede vertegenwoordiging uit parochies en instellingen. Alle belangstellenden zijn van harte welkom bij de viering op woensdag 13 april in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal (19.30 uur).

Tot 2020 was het gebruikelijk dat de Chrismamis als grote diocesane plechtigheid werd gevierd met vele gelovigen samen. De Chrismamis is een van de hoogtepunten in het jaar. In de Chrismamis worden de oliën en het chrisma gezegend en gewijd door de bisschop voor het komende het jaar. Dat is essentieel voor het vieren van de sacramenten in parochies en instellingen.

In 2020 jaar werd de chrismamis uitgesteld vanwege de coronapandemie en werd hij gehouden in september. In 2021 werd de viering wel weer zoals gebruikelijk gehouden in de Goede Week, maar was er een maximaal aantal van dertig deelnemers. De Chrismamis in 2022 is daarmee bijzonder, omdat hij voor het eerst na de coronapandemie weer op de gebruikelijke wijze kan plaatsvinden.

De Chrismamis in 2022 is om nog een reden bijzonder. Het bisdom viert dit jaar het diocesane Jaar van de Sacramenten (17 oktober - 9 juli). De zeven sacramenten zijn: de doop, het vormsel, de eucharistie, de ziekenzalving, het sacrament van boete en verzoening, het huwelijk en de wijding. “Als we de sacramenten vieren als een geschenk van onze Heer, kunnen we ondervinden hoe je erdoor gesterkt kunt worden in je leven als leerling van Christus, in de gemeenschap van de Kerk. Ik hoop daarom dat we met de zeven sacramenten de komende tijd een verdieping doormaken. Om nog meer te zien hoe de verrezen Heer ons in de viering van de sacramenten tegemoet komt, om nog meer te zien hoe de eucharistie de Kerk opbouwt”, zei bisschop Van den Hende bij de start van het themajaar.

“Het is noodzakelijk en urgent om terug te keren naar de normale situatie van het christelijk leven met het kerkgebouw als huis en met de viering van de liturgie, in het bijzonder de eucharistie”, schreef kardinaal Sarah in augustus 2020 over het vieren tijdens én na de coronapandemie. “Het [is] noodzakelijk dat allen hun plaats weer innemen in de samenkomst van de broeders en zusters.” Zo zijn alle gelovigen uitgenodigd om na een afwezigheid van twee jaar weer van harte deel te nemen aan de plechtigheid van de diocesane Chrismamis, met alle geledingen van de Kerk van Rotterdam.

Olie en chrisma

In de Chrismamis zegent de bisschop de olie:

• voor de geloofsleerlingen (catechumenen) die zich in de parochies voorbereiden op het doopsel
  • voor de zieken, om degenen te zalven die ernstig ziek zijn of door ouderdom zeer verzwakt

In de Chrismamis wijdt de bisschop het chrisma:

• dat de dopelingen na het doopsel ontvangen op de kruin
  • waarmee de vormelingen worden gezalfd op hun voorhoofd
  • waarmee bij een priesterwijding de handen van de wijdeling worden gezalfd
  • waarmee het altaarblad wordt gezalfd wanneer in een kerk een nieuw altaar (teken van Christus de hoeksteen) wordt gewijd
  • waarmee de muren van de kerk worden gezalfd (op de plaats van de zogeheten apostelkruisjes) bij de wijding van een nieuw kerkgebouw of na een uitgebreide restauratie

Bisschop Van den Hende zegent en wijdt de olie en het chrisma. (Foto: Bisdom Rotterdam)