‘De heilige Liduina heeft op haar ziekbed haar roeping gevonden’

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 26 maart 2019

Liduinaprocessie 2018. (Foto: Ramon Mangold)

Liduinaprocessie in het Jaar van de Roepingen

Dit jaar viert op zondag 26 mei de Liduinaprocessie in Schiedam haar eerste jubileum. Vijf jaar geleden werd processie van Sint Liduina voor het eerst gehouden. Dat was toen de kerk van Sint Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans 25 jaar basiliek vierde. Vicaris Henri Egging is rector van de basiliek. Hij nodigt iedereen van harte uit voor de processie.

Mgr. Van den Hende onderstreept die uitnodiging in een brief aan parochies en leden van pastorale teams: “Deze keer vindt de Liduinaprocessie plaats in het Jaar van de Roepingen. De heilige Liduina heeft op haar ziekbed haar roeping gevonden. Reeds jong was zij, na een val op het ijs, aan bed gekluisterd. Na een periode van verzet kon zij haar chronische ziekte verbinden met de overweging van het lijden van Christus. Zij putte veel kracht uit het regelmatig ontvangen van de heilige Communie.”

“Vanaf haar ziekbed heeft de heilige Liduina concrete daden van liefde verricht: door haar gebed, door haar vele bezoekers goede raad te geven en door haar giften aan de armen”, aldus de bisschop. “Als christengelovigen vormen wij in gezamenlijkheid een gemeenschap van geroepenen. We mogen bouwen aan een beschaving van liefde. Moge het gelovige antwoord van de heilige Liduina ons inspireren en bemoedigen om op onze beurt onze roeping te verstaan en te volgen.”

Het Liduinafeest met de Liduinaprocessie wordt jaarlijks gehouden op de zesde zondag van Pasen (de zondag voor Hemelvaartsdag).

Het Liduinafeest op zondag 26 mei begint om 10.30 uur een feestelijke eucharistieviering. Om 13.30 uur start de processie. Deze wordt rond 15.45 uur afgesloten met een korte vesperdienst. Zie voor meer informatie over de Liduinaprocessie 2019 het agenda-item.

Bekijk ook de video over de heilige Liduina en de processie (2018):