Dit was de afsluiting van het Jaar van Gebed

Door: Bisdom Rotterdam zondag 25 november 2018

Foto: Peter van Mulken

Mgr. Van den Hende sluit het diocesane themajaar op het hoogfeest van Christus Koning

“Een heel jaar lang hebben we aandacht besteed aan de opdracht van de Heer om te volharden in gebed. Daar houden we nu het Jaar van Gebed ten einde is niet mee op. Het is niet zo dat de kathedraal na vandaag ineens leeg blijft. We zijn ons juist opnieuw bewust van de noodzaak tot gebed voor heel ons leven.” Op zondag 25 november sloot Mgr. Van den Hende het Jaar van Gebed af tijdens een eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal.

De viering wordt muzikaal begeleid door het koor Hortus Musicus Religiosus uit Bergen op Zoom. Aan het eind van de viering klinkt speciaal: ‘Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat’. De woorden staan geschreven in de schildering van Christus Koning in de absis van de kathedraal, die eind vorig jaar na een restauratie opnieuw is aangebracht.

De Kerk viert deze dag het hoogfeest van Christus Koning. De bisschop spreekt daarom in zijn homilie over Christus als koning van hemel en aarde. “Christus heeft niets van een koning, zoals we die gewend zijn te zien. En toch stelt Pilatus die vraag: zijt Gij koning?” preekt de bisschop. “Pilatus is bezorgd, niet zozeer dat Jezus met macht en geweld zijn stoel inneemt, of een heel leger op de been brengt tegen het Romeinse leger. Wel lijkt hij te beseffen dat Jezus iemand is die vele harten heeft geraakt. Pilatus weet goed dat je meer mensen in het hart raakt door vrede te verkondigen dan door met de vuist op tafel te slaan, hij weet dat je meer mensen in het hart raakt door de vrede voor te leven dan met geweld en pijn de orde te herstellen.”

“Als de Heer ons als zijn leerlingen vraagt, kunnen we dat niet zonder gebed.”

“We mogen vandaag beseffen, dat de Heer op de eerste plaats zijn hart aan ons toont en niet op de eerste plaats zijn kroon en staf. We mogen vandaag ontdekken wat het fundament is van zijn koningschap. Dat is het gebed en de band met de Vader die Hem gezonden heeft”, aldus de bisschop. “We hebben een Jaar van Gebed gehouden, opdat we met de Heer nog meer een gemeenschap van gebed worden. En omdat als de Heer ons als zijn leerlingen vraagt, we dat niet kunnen zonder gebed.”

Speciaal genodigd voor deze viering van de afsluiting van het Jaar van Gebed zijn de deelnemers aan de bisdombedevaart 2017 naar Rome. Zij hoorden destijds hoe de bisschop het themajaar aankondigde op de laatste dag van de bedevaart en horen nu dat er een vervolg komt op het Jaar van Gebed. “Het komende jaar willen we extra stil staan bij de roeping om te getuigen in de wereld”, vertelt de bisschop. “U voelt het al, er komt een nieuw themajaar aan. En ik hoop dat ieder dan kan zeggen: ja Heer, hier ben ik. Het helpt ons als we trouw blijven aan het gebed. In dat gebed kan onze roeping groeien en kan ons antwoord rijpen en kunnen we vanuit de Heer opnieuw naar buiten treden met geloof, hoop en liefde.”