Gebedskaarten voor Aswoensdag

Door: Bisdom Rotterdam maandag 15 februari 2021

Foto: Emy Jansons

Beginnen aan de voorbereiding op het paasfeest

Het bisdom Rotterdam stelt voor de vieringen van Aswoensdag gebedskaarten beschikbaar. Parochies ontvangen een aantal kaarten. Bisschop Van den Hende stuurde de kaarten met een persoonlijk begeleidend schrijven ook aan de religieuzen in het bisdom. Een aantal religieuze gemeenschappen in het bisdom Rotterdam is gedurende de laatste weken zwaar getroffen door het coronavirus.

De gebedskaart voor Aswoensdag is online beschikbaar voor parochianen die vanwege de coronamaatregelen niet op de gebruikelijke wijze aan de uitreiking van het askruisje kunnen deelnemen. Zij kunnen de kaart downloaden en digitaal verbonden zijn met de viering van Aswoensdag. Op de kaart staan enkele gebeden en een korte overweging die aansluiten bij het vieren van Aswoensdag in coronatijd.

De gebedskaart voor Aswoensdag is ontwikkeld in het bisdom Roermond, juist in deze tijd van corona.

Aswoensdag is het begin van de Vasten en de 40-daagse voorbereidingstijd op Pasen. Dit jaar kunnen vanwege de coronamaatregelen aan elke viering maar maximaal dertig mensen deelnemen. Ook het askruisje op het voorhoofd kan dit jaar niet worden uitgereikt. In plaats daarvan heeft het Vaticaan toestemming gegeven om bij gelovigen as boven het hoofd te strooien, waardoor er geen sprake hoeft te zijn van fysieke aanraking. De traditie van het uitdelen van een askruisje of het strooien van as bestaat in de Kerk al heel lang en is een teken van boetedoening en een herinnering aan de vergankelijkheid van het leven.

Foto: Emy Jansons