Gesprek over nalatenschappen in parochies

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 14 april 2021

Financieel beheer staat ten dienste van de zending van de Kerk: verkondiging van het woord van God, de viering van de sacramenten, het dienstwerk van de liefde. Op de foto: de heilige Laurentius met een geldkistje voor de noden van de Kerk. (Foto: Ramon Mangold)

Informatie over nalatenschappen en de materialen die het bisdom voor parochies beschikbaar heeft

Op dinsdag 13 april hield het bisdom Rotterdam een online bijeenkomst over nalatenschappen. “In alle eerlijkheid, in de aanloop naar vanavond hebben we met elkaar overwogen of het nu wel het goede moment is om hier met elkaar over in gesprek te gaan”, opende algemeen econoom John Bakker de avond. “We hebben nog steeds te maken met een coronapandemie die ons in de greep houdt. Is het dan het goede moment om te praten over nalatenschappen?”

“Toch hebben we gezegd: we moeten het oog op de toekomst houden. In zijn homilie bij de chrismamis sprak bisschop Van den Hende over de toekomst van de Kerk en hij zei dat we niet moeten afwachten of er nog wel mensen naar de kerk komen na corona. Nee, we moeten gericht blijven op de toekomst. We moeten ons eigen geloof en engagement levend houden en zo ook anderen bewegen en bemoedigen. Als econoom zou ik daar aan toe willen voegen: we hebben zorg voor de Kerk van morgen en daar ook een financiële verantwoordelijkheid voor. Daar hoort het onderwerp nalatenschappen bij”, aldus John Bakker. “Vanavond denken we hier samen over na. We doen dat om voorbereid te zijn op het moment dat het opportuun is om er in onze parochies aandacht voor te vragen, als de grote zorgen vanwege de coronapandemie voorbij zijn.”

De algemeen econoom heet de twintig deelnemers welkom en geeft het woord aan Martijn Erkens voor een presentatie. Martijn gaat in op informatie over nalatenschappen uit het onderzoeksrapport ‘Nederland geeft’ en bespreekt de materialen die het bisdom voor parochies beschikbaar heeft. Deze materialen ‘Nalaten aan het netwerk van liefde’ werden parochies in 2019 toegestuurd en destijds gepresenteerd en toegelicht op een vicariaatsbijeenkomst en tijdens een meet & greet.

“We hebben zorg voor de Kerk van morgen en daar ook een financiële verantwoordelijkheid voor.”

In zijn presentatie benadrukt Martijn Erkens dat de aandacht voor nalatenschappen heel anders van aard moet zijn dan de aandacht voor Kerkbalans. “Bij Kerkbalans kun je mensen heel concreet vragen om een bijdrage. Over nalatenschappen moeten mensen zelf het gesprek met jou zoeken op het moment dat zij erover nadenken”, zegt hij. “Alleen op die manier kan het respectvol en zorgvuldig gebeuren. Het gaat er dus om dat je het onderwerp nalatenschappen zichtbaar en bespreekbaar maakt. Bijvoorbeeld door de poster op te hangen, door de flyer neer te leggen, door een artikel in het parochieblad.” Zo ligt het initiatief voor een gesprek over een nalatenschap uiteindelijk bij parochianen zelf.

Onderdeel van het materiaal dat het bisdom voor parochies beschikbaar heeft, is ook een handleiding. De deelnemers aan de avond geven aan graag met elkaar en het bisdom in gesprek te blijven over de wijze waarop het onderwerp nalatenschappen op een goede en gepaste manier aandacht kan krijgen.