‘In het teken van de weg’ - Geloofsgesprek en initiatiesacramenten

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 21 juni 2022

Illustratie: Merel van Lamoen

Geloofsgesprek met ouders over het doopsel, de eerste communie en het vormsel

In juni ontvingen pastorale beroepskrachten in het bisdom Rotterdam informatie over ‘In het teken van de weg’. Dit nieuwe materiaal verschijnt in het diocesane Jaar van de Sacramenten. ‘In het teken van de weg’ ondersteunt pastorale teams in het bisdom Rotterdam bij het houden van bijeenkomsten voor ouders van kinderen die de initiatiesacramenten ontvangen.

“‘In het teken van de weg’ nodigt uit tot geloofsgesprekken, waarin ouders zich ervan bewust worden wat het doopsel, het vormsel en de eucharistie (kunnen) betekenen in hun eigen leven en in dat van hun kinderen”, zegt Liesbeth Stalmeier in een brief aan de pastorale beroepskrachten, die de beoogde begeleiders van de bijeenkomsten met de ouders zijn.

Liesbeth Stalmeier is medewerker van het bisdom Rotterdam voor catechese en schreef het materiaal voor de drie bijeenkomsten. ‘In het teken van de weg’ is geen sacramentencatechese zoals die in parochies wordt gegeven, maar beoogt daarop een aanvulling te zijn. “Wij hopen dat het materiaal een verdere impuls kan geven aan de gelovige vorming binnen de parochie”, aldus Liesbeth Stalmeier.

De titel verwijst naar de uitspraak van Jezus in het Johannes evangelie: “Ik ben de weg, de waarheid en het leven” (Johannes 14, 6). In elke bijeenkomst staat één sacrament centraal en het geloofsgesprek over hoe je kunt leven vanuit deze sacramenten, die worden gevierd in de gemeenschap van de Kerk.

De drie bijeenkomsten van ‘In het teken van de weg’ zijn:

1. De doop: op weg gezet worden
  2. Het vormsel: de weg van de waarheid gaan
  3. De eucharistie: de weg van het leven

De bijeenkomsten van ‘In het teken van de weg’ kunnen fysiek of online worden gehouden. De samenstelling van de groep kan 'gemengd' zijn: ouders van dopelingen, communicanten en vormelingen door elkaar. Of parochies kunnen ervoor kiezen ouders van één en dezelfde doelgroep uit te nodigen.

Bij de module horen twee kaarten. Dat is de identiteitskaart 'Hier ben ik' voor gegevens van de doop, de eerste communie, het vormsel. En dat is 'Voor jou', een kaart van de ouders voor hun kind(eren) die hoort bij ‘In het teken van de weg’. Deze kaarten kunnen worden aangevraagd bij Anneke Donkers via a.donkers@bisdomrotterdam.nl