Interview: Mgr. Van den Hende over het Jaar van de Roepingen

Door: Bisdom Rotterdam zondag 20 januari 2019

Foto: Ramon Mangold

Katholiek Nieuwsblad interviewt de bisschop bij de start van het nieuwe diocesane themajaar

“In het Jaar van het Gebed hebben wij als Kerk geleerd te begrijpen dat wij geroepen zijn om te blijven bidden en te werken aan een beschaving van liefde. Dat betekent ook dat wij onze roeping goed moeten verstaan.” Dit zegt Mgr. Van den Hende in een interview met het Katholiek Nieuwsblad (KN). Het interview verscheen bij de start van het Jaar van de Roepingen, op 13 januari 2019.

“Voor de bisschop zijn kerkelijke themajaren geen ‘hype’, ‘actieprogramma’s’ of manieren om zijn bisdom van Rotterdam op de kaart te zetten”, schrijft journalist Jan Peeters. “Hij hoopt vurig dat mensen erdoor stil willen staan bij hun relatie met God.”

“De Kerk is een gemeenschap van geroepenen waarbinnen de verschillende roepingen elkaar aanvullen”, vertelt de bisschop. “Ze vinden allemaal hun oorsprong in Christus zelf, die roept. Juist dat geeft ons leven inhoud en betekenis. Daarom hebben we nu gekozen voor een Jaar van de Roepingen.”

Naast priesterschap, bisschopsambt, diaconaat of het religieuze leven is dat ook het huwelijk. Mgr. Van den Hende: “Maar als je onderwijzer of arts in de wereld van nu wilt zijn, of bestuurder in het huidige politieke bestel, mag je dat niet zomaar doen los van je christelijke overtuiging. Je bent geroepen verantwoordelijkheid te nemen om de beschaving van liefde op te bouwen, ook als onderwijzer, arts of bestuurder. Dat zijn allemaal roepingen van God, als je je eigen leven en talenten beschikbaar stelt voor de opbouw van de beschaving van liefde. In het licht van de allereerste roeping om werk te maken van je geloof.”

Volgens de bisschop geeft de gelovige dimensie “een verdiepingsslag” aan datgene waar je bijvoorbeeld als arts of onderwijzer mee bezig bent. “Dat doe je niet alleen maar omdat je daar goed in bent of verzekerd bent van een baan, maar omdat het alles te maken heeft met wat God voor ogen staat met deze wereld. Daar draag jij aan bij.”