KBS-uitgave “Jaar van het Woord 2020”

Door: Bisdom Rotterdam zondag 26 januari 2020

Foto: KBS

Het bijbels leesrooster wordt in het bisdom Rotterdam van harte aanbevolen vanwege het diocesane themajaar “Woord van God”

De Katholieke Bijbel Stichting (KBS) komt bij gelegenheid van de Zondag van het Woord van God met een speciale uitgave: “Jaar van het Woord 2020”. Dit bevat voor elke dag een korte bijbeltekst, een overweging en een gebed. Het bijbels leesrooster start op de Zondag van het Woord van God, 26 januari, en loopt door tot en met 30 september, wanneer de Kerk de gedachtenis van de heilige Hiëronymus viert.

In een podcast op katholiekleven.nl legt bisschop Liesen, bisschop-referent voor de Bijbel, uit wat deze heilige te maken heeft met het Woord van God. Hieronymus is de kerkvader die verantwoordelijk is voor de eerste bijbelvertaling in het latijn, de Vulgaat. “De verhalen over zijn leven zijn veelzeggend”, vertelt Mgr. Liesen. “Hij woonde in een grot, sober en eenvoudig, en legde zich toe op het doorgronden van het Woord van God. Maar hij wist heel goed dat er iets ontbrak. Hij verlangde ernaar een levend contact met Christus te hebben.” De bisschop vertelt hoe op een zekere dag dat verlangen werd vervuld. Bisschop Liesen: “Dat is het moment geweest dat zijn studie en kennis van de Schrift een nieuwe wending namen. Zijn ervaring verandert Hieronymus en dat is iets wat ook wij zoeken en willen beleven.”

In het bisdom Rotterdam begon op zondag 26 januari een diocesaan themajaar dat is gewijd aan het Woord van God. Op 26 januari vierde de Kerk voor het eerst de Zondag van het Woord van God. Paus Franciscus nam hiertoe het initiatief en kondigde de zondag af in zijn brief “Aperuit illis’. Op katholiekleven.nl vertelt bisschop Liesen: “De paus benadrukt dat de omgang met het Woord van God een omgang is met Jezus zelf. De titel ‘Aperuit illis’ is ontleend aan de passage waar Jezus optrekt met de Emmausgangers. Ze zijn teleurgesteld, omdat ze denken dat Jezus -in wie ze al hun hoop hebben gesteld- is gestorven. Jezus trekt dan met hen mee, maar ze herkennen Hem eerst niet. En dan staat er die prachtige zin: Hij maakte hun geest toegankelijk voor het begrijpen van de Schriften. Die ervaring van de allereerste leerlingen, die hoorden wat de Schrift werkelijk betekende, wat God deed en doet met Jezus, is een ervaring voor ons allemaal.”

De KBS-uitgave “Jaar van het Woord 2020” is een handzame uitgave. Hij wordt gelovigen in het bisdom Rotterdam van harte aanbevolen voor persoonlijk en gezamenlijk gebed in het diocesane themajaar “Woord van God”. De uitgave kan worden besteld bij de KBS (info@rkbijbel.nl). De prijs per los boekje inclusief verzendkosten is € 5. De prijs voor tien exemplaren is € 22,50 en de prijs per 100 exemplaren slechts € 160.