Bisschop Van den Hende over de driedaagse van Pasen (voorpublicatie Tussenbeide)

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 30 maart 2023

De bisschop schrijft over de betekenis, de liturgie en bijbelteksten van het Paastriduüm en reikt voor elke dag een gebed aan

Het paasnummer van Tussenbeide wordt verspreid naar de parochies en is toegestuurd aan abonnees. In dit nieuwe nummer schrijft bisschop Van den Hende over de drie dagen van het Paastriduüm: Witte Donderdag, Goede Vrijdag, de Paaswake. De bisschop geeft voor elke dag in een kort artikel uitleg over de betekenis, de liturgie en de bijbelteksten. Daarbij reikt hij ook voor elke dag een gebed aan.

De uitleg van de bisschop over de drie dagen van het Paastriduüm kan nu worden gedownload als voorpublicatie.

De liturgie van het Paastriduüm vormt een organische eenheid die in drie grote vieringen wordt ontvouwd. Het gaat om één grote, doorlopende viering. In de avondmis van Witte Donderdag ontbreken de gewone slotriten, in de liturgie van Goede Vrijdag en van de Paaswake de gewone openingsriten. De ene viering sluit aan bij waar de vorige eindigde. De wegzending van de gelovigen komt enkel voor aan het einde van de Paaswake. De drie dagen zijn integrale delen van het ene Paastriduüm.

• Bisschop - We vieren Pasen
  • Woord van God - ‘Deze bijbel past in je broekzak’
  • Laurentius is verwonderd - Het “Piet-Heynskruis”
  • Laurentius loopt - 5x bijzonder Wassenaar e.o.
  • Bisschop Van den Hende - De driedaagse van Pasen
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Gerrit Jansen aan het woord
  • Laurentius zingt - Op weg naar Pasen (met luistertip)
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • DOCAT - ‘Het verschil maken in onze tijd’
  • Laurentius leest de Bijbel - Zien en geloven
  • Impulsbijeenkomst - Met hart en ziel vrijwilliger in de Kerk
  • Vraag & antwoord - Wat is de rode draad die door Gods schepping loopt?
  • Roepingenzondag 2023
  • In memoria en personalia