Livestreamen: regietips voor het beste beeld

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 24 juni 2021

Foto: Ramon Mangold

Online bijeenkomst met praktische tips voor het maken van inhoudelijke keuzes

Veel parochies zijn in coronatijd begonnen met het livestreamen van vieringen en een heel aantal zal daar na de versoepeling van de coronamaatregelen vermoedelijk mee doorgaan. Online vieren kan het meevieren in de kerk niet vervangen. Het is een aanvulling voor wie niet naar de kerk kan komen, of dat om welke reden dan ook niet durft. Dat maakt dat online vieren missionair kan zijn.

Maar hoe zorg je nu voor een goede 'regie' van een livestream? Welk beeld maak je wanneer? Tijdens een online bijeenkomst op dinsdag 22 juni gaven Daphne van Roosendaal en Michael-Dominique Magielse o.p. tips voor de regie. Michael-Dominique Magielse o.p verricht een promotieonderzoek aan de katholieke theologische faculteit van Tilburg University naar ‘de relatie tussen digital culture en liturgie, hoe de kerk viert’. Daphne van Roosendaal is hoofd communicatie van het bisdom Rotterdam.

De dertig à veertig deelnemers aan de avond worden welkom geheten door Jan Maasen, hoofd pastorale dienstverlening, die later op de avond de vragen uit de chat verdeelt onder de inleiders. Daarna opent Daphne van Roosendaal de avond met een presentatie over drie soorten shots die je kunt maken (totaal, medium en close-up) en de afwisseling daartussen. Daarbij geeft ze voorbeelden uit de praktijk en gaat ze in op de blikrichting. “Video, en ook fotografie, zijn tweedimensionaal. Door iemand een beetje aan de zijkant te positioneren en het beeld uit laten kijken, kun je wat diepte aanbrengen in je beeld. Het voelt wellicht wat vreemd, maar het gebeurt heel veel. Kijk maar eens naar het journaal. Een persoon wat aan de zijkant positioneren, sluit aan bij de ‘rule of thirds’, waarbij je je onderwerp op de kruispunten plaatst van denkbeeldige horizontale en verticale lijnen.”

“Zorg dat je als streamer altijd een stap vooruit denkt in de mis.”

“Soms moet je voor goed beeld ook in overleg met de pastoor en de koster. Bijvoorbeeld als de paaskaars al jaren op precies dezelfde plek staat, terwijl je die nu een tegel opzij zou willen zetten, omdat hij precies in de lijn van de camera staat. Overleg daarover, want je kunt die kaars wel een stukje opschuiven, maar dan is het niet uitgesloten dat je daarna merkt dat de koster hem weer teruggezet heeft.” En vooruitwijzend naar de volgende inleiding: “De uitsnede die je maakt, vertelt een verhaal. Denk aan de Engelse term ‘frame’. Als je je shot bepaalt, ben je aan het framen vanuit inhoudelijke keuzes.”

Die inhoudelijke keuzes worden besproken door Michael-Dominique Magielse o.p. Hij spreekt over de liturgie. “Streamen is een nieuwe technische mogelijkheid, maar het vraagt wel om goed na te denken wat je in beeld wil brengen en hoe je dat wil doen. Het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) schrijft in Sacrosanctum concilium (nr. 7) over de aanwezigheid van Christus in zijn Kerk: in het misoffer, in zijn woord, in de gemeenschap van gelovigen die verzameld is. Dat is belangrijk. Er zijn verschillende actoren in de viering, zoals de priester, de lector, de acolieten en ook de mensen in de kerk die gaan staan, zitten, knielen. Er zijn ook veel symbolische handelingen die uitdrukken wat er wordt gevierd. Belangrijk is dat je weet wanneer die plaatsvinden en hoe je die goed in beeld brengt. En zorg ook dat je als streamer altijd een stap vooruit denkt in de mis, zodat je je volgende shot al klaar hebt staan.”

Ondersteunt de Kerk het denken over hybride gemeenschap, is een van de vragen in de chat. Michael-Dominique legt uit dat ook het Vaticaan gebruik maakt van livestreams van eucharistievieringen en gebedsbijeenkomsten. Andere vragen gaan over de privacywetgeving en livestreams. Tot slot loopt Michael-Dominique een draaiboek door voor het livestreamen van een eucharistieviering. Dit wordt de deelnemers aan de avond als word-document ter beschikking gesteld. Het draaiboek laat voor een eucharistieviering zien welke ‘scenes’ er zijn, welke handelingen daarbij horen en welke shots je kunt maken. Nogmaals benadrukt Michael-Dominique Magielse daarbij de betekenis van de onderdelen van de eucharistie. Het draaiboek helpt om vooruit te kijken in de viering en voorkomt dat er grote verschillen zijn tussen de ene livestream en de andere, wanneer je met verschillende mensen de livestream voor de parochie verzorgt.

Meer over de privacywetgeving en livestreams: