Meeleven met de nood van anderen: Liduinaprocessie

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 06 mei 2023

Beeld van de heilige Liduina in de basiliek in Schiedam. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Interview met rector Egging van de Liduinabasiliek over de betekenis van Liduina

Gelovigen in het bisdom Rotterdam zijn uitgenodigd voor de Liduinaprocessie die plaatsvindt op zondag 14 mei. In april nodigde bisschop Van den Hende de parochies en pastorale teams per brief uit. “Vanaf haar ziekbed heeft de heilige Liduina concrete daden van liefde verricht: door haar gebed, door haar vele bezoekers goede raad te geven en door haar giften aan de armen”, schreef de bisschop. “Daarmee is zij ook een voorbeeld voor ons, in deze tijd, waarin wij meer moeite hebben met het lijden dat ons in het leven kan overkomen.”

Bisschoppelijk vicaris Henri Egging is rector van de basiliek in Schiedam. Hij ziet uit naar de processie, die sinds 2015 en nu voor de tweede keer na de coronaperiode wordt gehouden.

U hoopt dat veel mensen kunnen deelnemen?

“Ja, want elk jaar is bijzonder. Je weet vooraf ook nooit precies hoe het zal zijn. Vorig jaar, voor het eerst na de coronaperiode, was het verrassend dat er meer deelnemers waren dan daarvoor. De processie trekt door Schiedam, we moesten een keer dwars door een vlooienmarkt lopen en deze keer is er een voetbalwedstrijd waarvoor schermen neer worden gezet en waar we onze route op aan zullen passen. Overigens is het bijzondere niet zozeer of er iets nieuws is in het programma. Juist de herhaling is belangrijk.”

Waarom is dat?

“Elk jaar valt je weer iets anders op. Je loopt dezelfde route en komt langs de plekken die een bijzondere betekenis hebben in het leven van Liduina of voor haar verering. De Grote Kerk, waar zij zelf geweest is en die toen een katholieke kerk was. De plek waar haar woning was en waar ze 33 jaar op bed gelegen heeft. De plek waar ze begraven is geweest. Zo komt de persoon van Liduina heel dichtbij. En elk jaar is er iets anders wat extra opvalt. En dat komt door jouzelf, door wat jou op dit moment bezighoudt.”

Wat betekent Liduina voor u?

“Ze heeft een bijzondere manier gevonden om haar lijdensweg zinvol te beleven. Liduina leefde in een heel andere tijd (1380-1433) en dus is haar spiritualiteit niet zomaar herkenbaar voor ons. En aan de andere kant is zij juist heel herkenbaar. Er staat mooi beschreven hoe ze eerst boos was, omdat zij niet herstelde na haar val op het ijs en op bed lag, terwijl haar vriendinnen buiten plezier maakten. Maar op aanraden van de priester die bij haar kwam, ging zij mediteren op het lijden van Christus en daar haar eigen lijdensweg aan opdragen. En dat veranderde alles.

Het veranderde veel in haar geloofsleven. Ze had een voorliefde voor Maria, ging regelmatig ter communie, wat in die tijd veel minder gebruikelijk was dan nu, en kreeg visioenen. En ze ontdekte dat ze vanuit haar gebedsleven iets kon betekenen voor mensen, voor hen kon bidden en goede raad kon geven. Ze leefde zelf heel onthecht en wist te delen met wie tekort kwamen. Legendarisch is haar beursje dat nooit leeg raakte. Mensen zullen wat voor haar mee hebben gebracht, wat zij op haar beurt kon doorgeven. Maar het is meer dan dat. Het is ook wat er kan gebeuren als je met lege handen staat, door je handen te openen.”

Maar ze is haar hele leven verlamd gebleven?

“Ik ben zelf ook een kind van deze tijd. Voor ons is het moeilijk om aan het lijden eenzelfde zin te geven. We willen zoeken naar oplossingen en er zijn ook veel meer mogelijkheden dan in haar tijd. Maar op een gegeven moment lopen wij ook op een grens. En dan leert Liduina ons denk ik, dat ook wanneer je met zulke grote beperkingen leeft als zij, het leven zinvol kan zijn. En dat het niet alleen aankomt op de situatie veranderen of beëindigen. Het leven is en blijft waardevol. Zolang ze het niet kon aanvaarden, bleef ze vechten tegen wat haar overkwam. Maar daarna wist Liduina haar lijden te verbinden met Christus. En wat andere mensen doormaakten werd ook deel van haar leven. Het accent lag niet meer op haarzelf, maar op Christus en meeleven met de nood van anderen. Haar lijden heeft haar dichter gebracht bij de armen.”

• Meer informatie over de Liduinaprocessie zondag 14 mei
  • De feestdag van Sint Liduina volgens de liturgische kalender is 14 juni. Op deze woensdagavond (19.00 uur) organiseert de broederschap van Sint Liduina een bezinningsavond in de Liduinabasiliek en de pastorie, met de vespers en aansluitend een lezing over ‘Sint Liduina en de goede dood’ door priester en moraaltheoloog dr. H.C. Flohr. Hij zal ingaan op de visie van de Kerk op de waardigheid van het leven, zoals uiteengezet in 'Samaritanus Bonus' (2020), uitgegeven in de reeks Kerkelijke Documentatie (2022, nr. 1, bestel via rkkerk.nl of download de pfd). Priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers in het bisdom zijn hiervoor in het bijzonder uitgenodigd.