Nationale Roepingenweek: ‘Hier het evangelie verkondigen in woord en daad’

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 09 november 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Diocesane priesters en diakens zijn verbonden aan het gebied dat aan het bisdom is toevertrouwd

“Het is een mooi initiatief dat we deze week extra bidden om roepingen in de week van het hoogfeest van de heilige Willibrord.” Dit zei Mgr. Van den Hende in de ‘Nationale Roepingenweek’ op maandag 4 november op Vronesteyn. De bisschop was hoofdcelebrant in de eucharistieviering, waarmee een avond van gebed en gesprek van de priesterstudenten en door hen genodigde gasten begon. Rector Broeders en spirituaal Michel Hagen concelebreerden.

Het is voor het eerst dat er dit jaar een ‘Nationale Roepingenweek’ is in de R.-K. Kerk in Nederland. Van zondag 3 t/m zaterdag 9 november zijn er in de bisdommen speciale vieringen waarin de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven centraal staat. De Roepingenweek is een initiatief van het IRO (Interdiocesaan Roepingen Overleg).

“In deze week herdenken we Willibrord die als apostel der Friezen de patroonheilige is van de Nederlandse Kerkprovincie", aldus de bisschop. “We moeten niet alleen terugkijken naar Willibrord die met overtuiging het evangelie verkondigde, maar we mogen ook bidden om roepingen nu. We zullen moeten zeggen: wat vraagt de Heer nu van ons om mee te werken aan de opbouw van de Kerk ter verspreiding van het evangelie? Zo is er deze week elke dag een dag van gebed in de Nederlandse kerkprovincie. En wij mogen vandaag ons aandeel hebben.”

Icoon met afbeeldingen uit het leven van de heilige Willibrord. (Foto: Bisdom Rotterdam)

“We bidden voor diocesane priesters en diakens die hun leven willen geven voor de opbouw van de parochies in het bisdom. In een religieuze congregatie ben je op de eerste plaats met het charisma van de congregatie verbonden. Als diocesane priester of diaken ben je verbonden met de gelovigen en met alle mensen van goede wil in het gebied dat aan het bisdom is toevertrouwd. Hier mogen we het evangelie verkondigen in woord en daad.”

“Roeping is niet alleen een kwestie van statistieken en als het gaat om het celibaat moeten we niet op de eerste plaats denken in termen van maatregelen alsof we louter een praktisch probleem gaan oplossen. Het celibaat heeft bijbelse wortels en een lange traditie in de Kerk. De paus heeft de Duitse Kerk aangegeven dat het allereerst moet gaan over bidden en aanbidden en om nieuwe evangelisatie. Bidden hoort bij onze roeping als gelovige mensen en we mogen onder meer bidden om wat voor ons bisdom nodig is. We mogen bidden om nieuwe priesters en diakens, we mogen bidden om nieuwe religieuzen en dat alle gedoopten als gelovigen de bezieling ontvangen om trouw te kunnen zijn aan de weg van het evangelie. En we bidden in geloof om mannen en vrouwen die zich toewijden aan het huwelijk. We mogen bidden voor heel de Kerk die een gemeenschap van geroepenen is.”

“Hopelijk wordt het gebed ook na de Nationale Roepingenweek nog regelmatig gebeden”, zegt priesterstudent Sander Verschuur.

Priesterstudent Sander Verschuur zegt over de avond van ontmoeting en gesprek van de studenten en hun gasten: “Bij de maaltijd was er ruimte om elkaar op een ontspannen manier te leren kennen en ervaringen uit te wisselen. Er werd gevraagd hoe het leven binnen Vronesteyn vorm krijgt en hoe de opleidingen eruit zien. Het was waardevol om elkaar te ontmoeten en te spreken over de verschillende vormen van roeping en het belang van het gebed voor roepingen. Velen zijn bezig met het onderscheiden van wat God vraagt. Ieder op zijn of haar manier. Die uitwisseling biedt herkenning en opent ook weer deuren. Vronesteyn wil een open huis zijn, een huiskamer voor het bisdom. Dit is op deze manier goed geslaagd.”

Sander deelde ook een gebed om roepingen uit in zijn stageparochie Sint Jan de Doper (Gouda en omgeving). “In de parochie ontstond de vraag om aandacht te besteden aan de Nationale Roepingenweek. Dat hebben we op verschillende manieren geprobeerd. Via de parochiewebsite en op de Facebookpagina is dagelijks een gebed geplaatst om zo samen te kunnen bidden. De gebeden kwamen uit het gebedenboekje dat het IRO uitgaf bij Roepingenzondag 2019.”

“Daarnaast ging er een gebedsestafette door de verschillende gemeenschappen. Die startte op zondag 3 november bij de parochiële gezinsdag in Gouda, waarna de ‘fakkel’ werd doorgegeven aan de volgende gemeenschap. Dagelijks werd in een van de gemeenschappen de H. Mis gevierd en bij de voorbeden werd het gebed voor Roepingenzondag 2019 van ons bisdom gebeden en een kaars ontstoken. Aan het einde van de mis zijn kaartjes met het roepingengebed uitgedeeld. De kaartjes, met op de voorzijde een afbeelding van de Goede Herder, werden enthousiast ontvangen. Hopelijk wordt het gebed ook na de Nationale Roepingenweek nog regelmatig gebeden.”

“Gebed is belangrijk. In mijn eigen onderscheidingsproces trof het mij als ik hoorde dat men bad voor roepingen. Ik vond het lastig wanneer men zei dat ik priester moest worden, dat vond ik te confronterend. Het gebed gaf hier meer ruimte in. Daardoor wordt namelijk duidelijk dat het niet van ons afhangt, maar dat wij mogen vertrouwen op God, dat Hij ons mensen schenkt die hun talenten voor de Kerk inzetten, ook als priester of als diaken.”

Onder meer ook in de kathedraal in Rotterdam werd tijdens een heilige Mis met de bisschop op woensdagmorgen 6 november vanwege de ‘Nationale Roepingenweek’ speciaal gebeden om roepingen.

Spirituaal Michel Hagen en rector Broeders concelebreren op 4 november. (Foto: Bisdom Rotterdam)